سونوگرافی سروش » سونوگرافی بارداری » اهمیت آنومالی اسکن در بارداری
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

اهمیت آنومالی اسکن در بارداری

 اهمیت سونوگرافی آنومالی در دوران بارداری بسیار زیاد است چرا که تمامی اندام های مهم جنین در این سونوگرافی بررسی می شود. غربالگری آنومالی یک سونوگرافی شکمی است که به منظور بررسی موارد غیر طبیعی در جنین صورت می گیرد و می تواند تغییرات غیر طبیعی در جنین را مشخص کند. در برخی از حاملگی ها موارد نادری دیده می شود که با اسکن آنومالی قابل شناسایی هستند.

 این سونوگرافی که به آن سونوگرافی تفصیلی هم گفته می شود، در هفته های ۱۸ تا ۲۲ حاملگی انجام می شود.  سونوگرافی آنومالی بیست دقیقه زمان بر است که هدف اصلی و مهم آن تایید رشد جنین به صورت نرمال است. دراین سونوگرافی مادر می تواند جنین خود را بر روی مانیتور تماشا کند و ضربان قلب جنین خود را گوش دهد.

ممکن است شما متوجه برخی از ارگان های جنین نشوید، اما متخصص سونوگرافی می تواند توضیحاتی را در این زمینه به شما بدهد.  با توضیحات وی شما می توانید مناطق سفید رنگ و همچنین بافت های نرم و خاکستری با مایع آمنیوتیک جنین به رنگ سیاه را تشخیص دهید.

در صورتی که مشکلی در جنین وجود داشته باشد، سونوگرافی آنومالی این امکان را به والدین می دهد تا بتوانند در صورت تشخیص پزشک اقدامات لازم را انجام دهند.

اهمیت آنومالی اسکن در دوران بارداری

سونوگرافی آنومالی چیست ؟

بیشتر مادران در دوران بارداری خود از سونوگرافی آنومالی سوال می کنند. این سونوگرافی یک غربالگری است که کاربرد آن پیدا کردن مشکلات جنین می باشد.

 برای انجام سونوگرافی آنومالی باید شکم مثانه مادر پر شده باشد به همین دلیل قبل از انجام سونوگرافی مادر باید مقدار زیادی مایعات مصرف کند.

سونوگرافی آنومالی چگونه انجام می شود ؟

انجام سونوگرافی به این صورت است که مادر بر روی تخت دراز کشیده و پزشک دستگاهی را روی شکم  وی به حرکت در میاورد.

از طریق امواج صوتی و حرکت دادن پروب یا مبدل بروی شکم تصویر جنین بروی صفحه مانیتور نمایش داده می شود.

قسمت های مختلف جنین ارزیابی و اندازه گیری می شود و مادر می تواند از طریق مانیتور جنین خود را مشاهده کند و حتی زمان به دنیا آمدن جنین نیز بفهمد.

از جمله مواردی که پزشک باید در حین سونوگرافی آن ها را چک کند عبارتند از :

طرز قرار گرفتن جنین در رحم مادر، ضربان قلب، جنسیت جنین، اطلاعات جفت و …

زمان انجام این سونوگرافی آنومالی بین هفته ی ۱۸ تا ۲۲ در دوران بارداری است چون در این زمان رحم هنوز شلوغ نشده و بهترمی توان جنین را دید.

آمادگی لازم برای سونوگرافی آنومالی

  • قبل از سونوگرافی بهتر است که شما مایعات و یا آبمیوه های شیرین مصرف کنید.
  • مثانه خود را نیمه پر کنید شما می توانید با مثانه پر به مرکز سونوگرافی مراجعه کنید و در صورت امکان مثانه خود را نیمه پر کنید.
  • در هنگام سونوگرافی نباید با تلفن همراه وارد اتاق سونوگرافی شوید.
  • در صورتی که شما بیماری خاصی دارید و یا اینکه جنین دو قلو در شکم خود دارید باید به متخصص سونوگرافی اطلاع دهید.
  • اگر تمایل دارید عکس های رنگی و تصاویر تهیه شده از سونوگرافی خود را داشته باشید پیش از آن با پزشک هماهنگی لازم را انجام دهید .

چه اختلالاتی در سونوگرافی آنومالی مشخص می شود؟

با انجام این نوع سونوگرافی برخی از ناهنجاری های کروموزومی قابل تشخیص است که در زیر به آن ها اشاره شده است :

  • ضخیم بودن پوست گردن
  • کوتاه بودن بازوها یا پاها
  • تجمع مایع اضافی در کلیه ها
  • مشاهده لکه های سفید در قلب یا شکم
  • نقص نخاعی
  • زیاد بودن مایع مغزی
  • سندرم ادواردز یا سندرم پتاز (نقص کروموزومی)
  • نداشتن و یا کوتاه بودن اندام های دست و پا
  • گاستروسیزیز و اگزام فالوس که همان نقص در دیواره شکمی است.

 همچنین برخی از بیمارای های نادر مانند اسپینابیفیدا، بیماری قلبی مادرزادی و سندرم داون با استفاده از این سونوگرافی قابل تشخیص می باشد. در صورتی که پزشک مشکوک  به این بیماری ها شود، سونوگرافی دیگری را برای مادر باردار در نظر می گیرد .

کاربردهای سونوگرافی آنومالی

در سونوگرافی آنومالی تمامی اندام های حیاتی جنین مانند قلب و مغز و … ارزیابی می شود تا عادی و نرمال بودن آن ها تائید شود. به صورت کلی هر نوع ناهنجاری را در بدن جنین مشخص می کند.

به طور مثال سوراخ های قلب و بطن های مغزی را هم بررسی می کند. اسکن آنومالی یا اسکن سه ماهه دوم حاملگی محل قرار گرفتن جنین، شکل و اندازه صورت و دست ها را مشخص می کند و مادر می تواند به راحتی جنین را بر روی مانیتور ملاحظه کند.

سونوگرافی آنومالی کاربردهای گوناگونی دارد که موجب شده است مراقبت های بهداشتی از مادر و جنین و همچنین مراقبت های دوران حاملگی دچار تغییر و تحول چشمگیری شود.

آنومالی اسکن نوعی سونوگرافی غربالگری به حساب می آید و به معنی این است که در آن مشکلات و اختلالات کلی در آناتومی کودک دریافت می شود. سونوگرافی آنومالی همه ناهنجاری های جنین را مشخص می کند .

در این سونوگرافی موارد زیر بررسی می شود:

  • بررسی اندام های مهم
  • دور سر
  • اندازه ران
  • اطلاعات جفت
  • ضربان قلب
  • بررسی اختلالات عمده
  • مشخص شدن جایگاه جنین
  • تعیین جنسیت

اهمیت سونوگرافی آنومالی

در این روش  پزشک همه ی اعضای جنین مثل مغز، کلیه، قلب را چک می کنند، تا از سالم بودن و رشد کردن طبیعی اعضای جنین مطلع شوند.

اهمیت سونوگرافی آنومالی به این جهت است که اگر مشکلی دیده شد هرچه سریع تر آن را بهبود بخشند .

سونوگرافی آنومالی مشخص می کند جنین در شکم مادر به چه صورتی قرار گرفته و اندازه ی صورت، دست و پاها را نشان می دهد.

در سونوگرافی آنومالی مراقبت های جنین و مادر بهتر انجام می گیرد. اگر جنین دچار مشکلی مانند نارسایی در مغز یا در اندام های بدن باشد پزشک متخصص شروع به درمان می کند.

سوالات متداول سونوگرافی آنومالی

سوالات متداول سونوگرافی آنومالی

 1.آیا پیش از انجام سونوگرافی مثانه بایستی پر باشد؟

این سونوگرافی شکمی هست و بایستی مثانه بیمار پر باشد. پزشکان از بیمار تقاضا می کننند که یک لیتر مایع را پیش از انجام سونوگرافی میل کند. اما معمولا این مسئله برای بسیاری از خانم های باردار مشکل است و باعث ناراحتی آن ها می شود.

پر بودن مثانه باعث می شود که سونوگرافی بهتر انجام شده و جنین بهتر دیده شود.

۲.سونوگرافی آنومالی چه زمانی انجام می شود؟

بین هفته های ۱۸ تا ۲۲ حاملگی برای سونوگرافی آنومالی مناسب می باشد، زیرا در این زمان می توان بیشتر اندام های بدن را در سونوگرافی دید. وضعیت رحم هنوز مناسب می باشد و می توان به راحتی مشکلات را ارزیابی و بررسی کرد.

سونوگرافی آنومالی متداول ترین نوع سونوگرافی می باشد که برای تعیین جنسیت جنین و محل قرار گرفتن جنین مورد استفاده قرار می گیرد. مناسب ترین زمان برای انجام این سونوگرافی بین هفته های ۱۶ تا ۱۸ بارداری می باشد.

۳.با استفاده از سونوگرافی آنومالی چه مواردی مورد بررسی قرار می گیرد؟

سیستم حیاتی جنین، اطلاعات جفت، ضربان قلب، وضعیت قرار گیری جنین و جنسیت جنین با استفاده از سونوگرافی آنومالی مورد بررسی قرار می گیرد .

با تشکر مدیریت سایت سروش مرکز سونوگرافی غرب تهران

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *