سونوگرافی سروش » سونوگرافی » تشخیص جفت سرراهی
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

تشخیص جفت سرراهی

تشخیص جفت سرراهی

جفت عضویی است که متصل کننده مادر و جنین به هم است. سلول هایی که در روزهای اولیه ایجاد می شوند، بعدها بافت های جفت می شوند. جنین تا زمانی که در داخل رحم مادر است به جفت نیاز دارد تا اکسیژن ومواد غذایی را به آن برساند، و مواد زائد و اضافی را از جنین خارج نماید. در فرآیند تولد طبیعی، جفت از دیواره رحم جدا می شود و پس از تولد نوزاد خارج می شود. برش جفت در بیشتر موارد، در بالای رحم، دور از گردنه رحم رخ می دهد. وقتی جنین به قسمت پایین رحم در نزدیکی حفره داخلی دهانه رحم قرار می گیرد، به آن جفت سرراهی گفته می شود، که این عارضه باعث جفت مرده می شود. جابه جایی جفت در یکی از ۲۰۰ حاملگی علت اصلی خونریزی واژینال در سه ماهه آخر است. تشخیص این عارضه در گذشته، با خونریزی های واژینالی و درد های شدید شکمی و کمری امکان پذیر بود.

 

 

تشخیص جفت سرراهی
تشخیص جفت سرراهی

 تشخیص جفت سرراهی

تشخیص جفت سرراهی با سونوگرافی ساده یا اولتراسوند قبل از تولد نوزاد از طریق واژن مادران انجام می شود. چنانچه مادری خونریزی شدیدی داشته باشد، سونوگرافی را انجام نمی دهند، زیرا باعث سقط جنین می شود. و به منظور بررسی جفت سرراهی در زمان خونریزی شدید واژینال، پزشک زنان و زایمان از طریق MRI تشخیص می دهد.
عوارض جفت سرراهی
• خونریزی های داخلی
• زایمان زودرس
• احتمال برداشتن رحم ( هیسترکتومی)
• متورم و زخمی شدن جفت
• احتمال لخته شدن خون در مادران به علت خونریزی شدید

درمان جفت سرراهی

درمان با سه متغیر تعیین می شود: نوع جفت، سن حاملگی در زمان تشخیص و علائم بالینی.
اگر جفت سرراهی با غربالگری یا سونوگرافی معمولی در سه ماهه دوم تشخیص داده شود، شانس خوبی برای انتقال جفت به داخل رحم وجود دارد.
هنگام تشخیص جفت سرراهی به صورت کامل (یعنی باز شدن گردن در مقابل جفت)، پزشک زنان و زایمان باید نوزاد را با سزارین خارج کند. به منظور جلوگیری از زایمان زودرس، پزشک زنان و زایمان برای مادران داروهایی را تجویز می کند. چنانچه مادری خونریزی شدیدی داشته باشد، داروهای کورتون را برای تشکیل شدن سریع ریه نوزاد تجویز می نمایند، تا سزارین زودتر انجام شود. مادران باید در این شرایط استراحت مطلق داشته باشند.
شایان ذکر است مادرانی که به عارضه جفت سرراهی مبتلا هستند، باید زود درمان را شروع کنند و از برقراری رابطه جنسی با همسر خود جلوگیری نمایند، زیرا باعث خونریزی واژینال و جفت مرده می شود.

 

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها

مقالات مرتبط

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن یک تکنیک تصویربرداری غیر تهاجمی است که به طور گسترده در تشخیص پزشکی استفاده می شود. از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از ساختارهای...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *