سونوگرافی سروش » سونوگرافی » خطرات جفت سرراهی برای مادر و جنین
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

خطرات جفت سرراهی برای مادر و جنین

خطرات جفت سرراهی برای مادر و جنین

در جفت سرراهی موربیدیته مادری حدود ۵ درصد و مرتالیته وی کمتر از یک درصد است . مشکلاتی که با جفتسرراهی همراه است شامل PROM ، لیبر و تولد پره ترم ، جراحی ارگانهای مجاور رحم به علت وارد شدن ضربه به آنها ، مشکلات بی حسی و بیهوشی ، واکنشهای مرتبط یا انتقال خون ، تزریق بیش از حد مایع ، نفوذ غیرطبیعی جفت ، خونریزی پس از زایمان ، کم خونی ، ترمبوفلبیت و عفونت می باشد.

افرادی که مبتلا به جفت سرراهی کامل هستند ،  در معرض خطربالایی از تولد پره ماچور و نیاز به هیسترکتومی در زمان سزارین خواهند بود.

بزرگترین خطر مرتبط با مرگ و میر جنینی به علت تولد پره ترم وی است . خطرات جنینی دیگر شامل عضو نمایش غیرطبیعی و آبنرمالیتی های مادرزادی است . جفت سرراهی IUGR و SGA بودن جنین مرتبط است که تصور می شود به علت پرفیوژن ضعیف جفت یا کاهش حجم خون مادر به علت از دست دادن خون و انتی مادر است .

خطرات-جفت-سرراهی-برای-مادر-و-جنین

خطرات-جفت-سرراهی-برای-مادر-و-جنین

ارزیابی و تشخیص جفت سرراهی

زنی که با خونریزی واژینال سه ماهه سوم مراجعه می نماید ، نیاز به ارزیابی فوری دارد . اطلاعات لازم شامل حاملگی ، پاریتی ، تاریخ زایمان ، وضعیت کلی ، خونریزی ( مقدار ، اتفاقات شتابزده ، درد ) علائم حیاتی و وضعیت جنینی است .

ارزیابی شکمی شامل یک رحم نرم ، راحت ، بدون تندرنس و با تون طبیعی خواهد بود . تست های آرمایشگاهی شامل CBC و مشخص کردن گروه خونی RH و فاکتورهای انعقادی و در صورت امکان ، انجام کراس مچ می باشد . روش استاندارد تشخیص جفت سرراهی ، شامل انجام سونوگرافی شکمی است و این روش ۹۷-۹۳ درصد صحت دارد .

سونوگرافی غرب تهران که با نام سونوگرافی سروش فعالیت خود را در زمینه سونوگرافی و رادیولوژی شروع کرده است که مجهزترین دستگاه ها را دارد و گزارشات دقیقی را  ارائه می دهد  . جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های ۴۴۱۶۲۱۲۵ – ۴۴۱۶۲۱۲۶ تماس حاصل نمائید .

نتایج تشخیص جفت سرراهی

نتایج مثبت کاذب و منفی کاذب آن به علت فاکتورهایی مانند انگاژمان عضو سفالیک جنین ، جایگزینی جفت در خلف ، چاقی مادر ، فشار به سگمان تحتانی رحم به علت مثانه پر می باشد . در زنانی که هنگام ترم لبه جفت در ۲ سانتیمتر سوراخ داخلی سرویکس قرار گرفته است ، نیاز به سزارین دارند . اگر سونوگرافی موقعیت جفت را طبیعی گزارش نماید ، باید معاینه توسط اسپکولوم برای ردیابی علت خونریزی انجام شود . مانند سرویسیت ، پولیپ ، کارسینومای سرویکس ) . انجام تست های انعقادی برای رد کردن علل دیگر خونریزی مورد نیاز است . اگر درمان انتظاری مدنظر باشد ، باید معاینه توسط اسپکولوم معاینه لگنی قبل از این زمان مورد نیاز باشد ، باید زایمان سزارین مدنظر باشد ، قرار گیرد . به علت  خونریزی زیادی که هنگام معاینه روی می دهد ، فرد باید برای زایمان یا برای اتاق عمل آماده گردد .

تشخیص های پرستاری برای خانمی که جفت سرراهی دارد شامل موارد ذیل است:

·       کاهش برون ده قلبی مرتبط با از دست دادنه خون ثانویه به جفت سرراهی

·       نقص در حجم مایع به علت از دست دادن خون ثانویه به جفت سرراهی

·       افزایش حجم مایع به علت احیا و دادن زیاد مایعات .

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها

مقالات مرتبط

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن یک تکنیک تصویربرداری غیر تهاجمی است که به طور گسترده در تشخیص پزشکی استفاده می شود. از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از ساختارهای...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *