سونوگرافی سروش » سونوگرافی » سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

آیا می دانید در دوران بارداری چه موقع سونوگرافی انجام می شود .

آیا سه ماهه سوم بارداری احتمال خطر وجود دارد ؟

سونوگرافی در دوران بارداری از جمله رکن های اصلی در بارداری می باشد . دوره های سونوگرافی در بارداری با زمانبندی تعیین شده توسط مشاور مامایی انجام می شود . با ما همراه باشید تا از سونوگرافی در سه ماهه سوم بارداری بیشتر بدانید .

سونوگرافی در سه ماهه سوم

هدف سونوگرافی در سه ماهه سوم

از جمله هدف هایی که در سونوگرافی سه ماه سوم به آن می رسیم در گام اول بررسی رشد و نمو جنین و تعیین چگونگی قرار گیری جفت برای زایمان و بررسی وضعیت قرار گیری خود جنین و در گام دوم تعیین نوع زایمان و همینطور انجام تست سلامت جنین و در نهایت بررسی طبیعی بودن مقدار آمنیوتیک خواهد بود .

سونوگرافی سوم اگر در سونوگرافی هایی که در نوبت اول و دوم دوره حاملگی صورت گرفته و غربالگری های سه گانه شامل NT  و دیگر تست های آزمایشگاهی انجام شود و مشکلی نداشت و همین طور آنومالی اسکن نرمال بوده ، معمولا انجام سونوگرافی در سه ماهه سوم الزامی به نظر نمی رسد . و عموما مراکز سونوگرافی با انجام معاینات و بررسی پیشرفت حاملگی ، بعد از ۳۰ هفتگی ، برای مشخص کردن وضعیت جنین یک سونوگرافی درخواست می شود در این سونوگرافی رشد جنین نیز بررسی می شود .

اما اگر در دوران بارداری قبلی خود مشکل داشته اید و یا مبتلا به بیماری های دیگر از جمله دیابت و فشار خون باشید ، در یک بازه زمانی تعیین شده در دوران بارداری سونوگرافی درخواست می شود .

بررسی رشد جنین

از دلایل مهم برای انجام سونوگرافی در سه ماهه سوم بارداری این است که آیا جنین در حالت طبیعی قرار گرفته است یا نه . گاهی متخصص زنان به این تشخیص می رسد که جنین از حالت واقعی سن خود ، کوچک و یا بزرگ تر است که با سونوگرافی و اندازه گیری های مورد نظر ، طبیعی بودن جنین را چک می کند .

بررسی موقعیت جفت

اگر جفت در دوره ۲۰ تا ۱۸ هفته ، پایین تر از حد معمول باشد . در هفته های ۳۲ تا ۳۴ دوباره این بررسی انجام می شود . و اگر جفت هنوز در قسمت پایین قرار داشته باشد با سونوگرافی واژینال مشخص می شود که جفت چقدر به دهانه رحم نزدیک شده است .

به منظور انجام سونوگرافی خوب و دقیق باید به یک مرکز سونوگرافی خوب مراجعه نمایید .

جهت دریافت مشاوره از سونوگرافی سروش می توانید با شماره ۴۴۱۶۲۱۲۶ تماس حاصل نمایید .

پیچ اینستاگرام سونوگرافی سروش

اگر از سونوگرافی در سه ماهه اول و سونوگرافی در سه ماهه دوم اطلاعات لازم را ندارید توصیه می کنیم مقالات مرتبط را مطالعه نمایید.

بررسی وضعیت قرارگیری جنین

این آیتم برای این می باشد که تشخیص داده شود زایمان می توان طبیعی باشد و یا باید سزارین شود . چرخشی که جنین باید داشته باشد از هفته ۲۰ تا هفته ۲۸ باید اتفاق بیافتد . البته احتمال چرخش در هفته ۲۸ ، به خاطر اینکه جنین بزرگ شده است ، خیلی کم است اما بعید نیست .

نتیجه گیری

گاهی در سه ماهه سوم بارداری ممکن است به نظر بیاید که حرکت جنین شما کم شده است . برای اطمینان از سلامت جنین  مشاوران ماما در مراکز سونوگرافی یک تستی برای سلامت جنین درخواست می کنند . که در این تست بتوانند تنفس و حرکت و تون عضلانی جنین و مقدار حجم مایع آمنیوتیک را بررسی کنند .

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *