مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

سونوگرافی NT و NB

سونوگرافی NT و NB نقش بسیار مهمی را در تشخیص اختلالات کروموزومی و ناهنجاری های جنین دارد، در واقع این دو نوع سونوگرافی تحت عنوان سونوگرافی سلامت ۳ ماه اول شناخته شده است که در صورت نیاز برای بررسی سلامت جنین در نظر گرفته می شود.

در اکثر موارد ( ۹۵ درصد ) از روی شکم سونوگرافی NT انجام می گیرد در غیر این صورت از سونوگرافی واژینال استفاده می شود که نتایج آن با سونوگرافی از روی شکم یکسان است.

یکی از سوالات متداولی که مادران مطرح می کنند میزان نرمال NT در جنین می باشد. برای پاسخ به این سوال ضروری است نگاهی اجمالی به اهداف این سونوگرافی داشته باشیم. در این مقاله در ابتدا توضیح مختصری در رابطه با اهداف این سونوگرافی داده می شود و پس از آن به بیان توضیحاتی در رابطه با میزان نرمال NT در جنین پرداخته می شود.

 سونوگرافی NT مقدار مایع پشت گردن جنین را در ۳ ماهه اول بارداری بررسی می کند و احتمال بروز نقایص کروموزومی و ناهنجاری های جنین را پیش بینی می کند.

 

سونوگرافی NT و NB چیست؟

سونوگرافی نقش مهمی در بررسی سلامت جنین در دوران بارداری دارد. انجام سونوگرافی در دوران باداری در برهه های زمانی معین ضروری است. سونوگرافی NT و NB از جمله این موارد است که در سه ماهه اول بارداری انجام می شود. مواردی که در این سونوگرافی بررسی می شود تشخیص ناهنجاری های جنین و اختلالات کروموزومی است.

زمان مناسب برای انجام سونوگرافی NT و NB

هفته ۱۱ تا ۱۴ حاملگی برای اندازه گیری NT و پیش بینی ناهنجاری های جنین زمان بسیار مناسبی می باشد به دو دلیل ۱۱ هفتگی به عنوان حداقل زمان انجام سونوگرافی NT در نظر گرفته  می شود.

برای بررسی بیشتر جنین در صورت نیاز تست های تشخیص در نظر گرفته می شود که قبل از ۱۱ هفتگی ممکن است انجام این تست ها باعث بروز عوارضی در جنین شود.

برخی از نقایص جنین با استفاده از سونوگرافی بعد از ۱۱ هفتگی مشخص می شود . بانبرین می توان با استفاده از اندازه گیری NT در این بازه اختلالاتی را تشخیص داد.

همانطور که گفته شد ۱۴ هفتگی حداکثر سن اندازه گیری NT  می باشد زیرا در صورتی که جنین اختلالی داشته باشد می توان با عوارض کمتر و زود تر به حاملگی خاتمه داد. هم چنین بعد از هفته ۱۴بدلیل اینکه موقعیت جنین عمودی می شود اندازه گیری NT  بسیار دشوار می باشد.

چگونگی زمان و محل انجام سونوگرافی ان تی

 

میزان نرمال NT در سونوگرافی

با توجه به سن حاملگی و CRL جنین اندازه نرمال NT تعیین می شود. بسیاری از مادران و همسر آن ها بابت تعیین جنسیت جنین خود عجله دارند و بدین منظور کارهایی را انجام می دهند که بسیار خوشایند نمی باشد و پزشک توصیه نمی کند.

به صورت کامل پزشکان ۳ مرتبه سونوگرافی در دوران بارداری را توصیه می کنند و بیشتر این نیازی به سونوگرافی نیست.

اولین سونوگرافی در روزهای اولیه بارداری انجام می شود که تشخیص داده شود که جنین به صورت درست تشکیل شده است؟ جنین دارای قلب است ؟ جفت جنین در جایگاه مناسبی قرار گرفته است؟

دومین سونوگرافی سونوگرافی میانه حاملگی می باشد که جهت تعیین جنسیت انجام می شود.

البته امروزه سونوگرافی NT در پروتکل های کشوری آمده است و برای اینکه ناهنجاری های جنین بررسی شود بین هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری انجام می شود.

سومین سونوگرافی در اواخر دوران بارداری صورت می گیرد که مواردی مانند: وزن جنین – وضعیت جنین و مایع دور جنین کم شده است و یا کافی است، انجام می شود.

برخی از مادران به صورت خود سرانه سونوگرافی کالر داپلر و سونوگرافی سه بعدی – چهار بعدی را درخواست می کنند و توصیه می شود تا پزشک این سونوگرافی را تجویز نکرده است به صورت خود سرانه انجام نشود.

در بعضی از موارد اگر پزشک به سلامت بودن جنین تردید داشته باشد و یا مشکلی رخ داده باشد خود پزشک سونوگرافی کالر داپلر را توصیه می کند  و یا مادرانی که سزارین در گذشته انجام داده اند و سزارین دومی را در پیش دارند یه سنی از حاملگی کالر داپلر را پزشک تجویز می کند که از نظر چسبندگی جفت مشکلی رخ نداده باشد که این مسئله خود به تنهایی یکی از عوارض سزارین می باشد اما توصیه می شود که خود مادر سونوگرافی های زیاد و غیر ضروری را درخواست نکند زیرا این مسئله هنوز مشخص نشده است که تعداد دفعات سونوگرافی بیش از حد در آینده خطراتی را برای جنین به وجود می آورد یا خیر؟ بدین منظور حتما با تجویز پزشک سونوگرافی های لازم را انجام دهید.

محل سونوگرافی NT و NB

این نوع سونوگرافی را می توان از دو محل انجام داد: از روی شکم و از طریق واژینال، در بیشتر موارد این سونوگرافی از روی شکم انجام می شود و در موارد نادری از سونوگرافی واژینال استفاده می شود.

زمان مناسب سونوگرافی NT و NB

این سونوگرافی در هفته ۱۱ تا ۱۴ بارداری انجام می شود. انجام سونوگرافی در ۱۱ هفتگی به دلایلی به شرح ذیل می باشد:

  1. در هفته بعد از ۱۱ بارداری بسیاری از اختلالات و نواقص جنین قابل بررسی و تشخیص است. اگر سونوگرافی NT در این زمان انجام شود اینگونه اختلالات قابل بررسی هستند.
  2. انجام این سونوگرافی قبل از ۱۱ هفتگی عوارضی برای جنین به همراه دارد.

انجام سونوگرافی در ۱۴ هفتگی به دلایلی به شرح ذیل می باشد:

  1. میزان اندازه گیری در این سن صد در صد می باشد و بعد از گذشت این زمان امکان اندازه گیری جنین مشکل می شود.
  2. در صورتی که در این زمان به اختلالی در جنین تشخیص داده شود می توان سقط جنین با عوارض کمتری را داشت.

 

نتیجه گیری

با انجام چنین سونوگرافی های می توانید قبل از تولد فرزند خود از صحت و سلامتی خود و جنین تان اطمینان حاصل کنید. چرا که سلامتی در گرانبهایی که نمی توان آن را به راحتی کسب کرد و برای محافظت از ان باید بسیار تلاش کرد. پس برای حفظ و جلوگیری از بروز هر گونه بیماری های مادرزادی از این نوع غربالگری های مهم در مراکز معتبر سونوگرافی انجام دهید.

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۴ دیدگاه ها
  1. زهرا

    با سلام من سونو ان تی و ان بی رو انجام دادم هم چیز نرمال بود و مشکلی نداشت اما آزمایش آن آی تی پی کروموزوم ۱۸ پرخطر با عدد ۱.۲۰ تشخیص داده آیا امکان داره این جواب آزمایش کاذب باشه تو رو خدا کمک کنید و جواب بدین خیلی استرس دارم

    پاسخ
    • دکتر زهره محمدزاده

      با ازمایش های تکمیلی میشه فهمید

      پاسخ
  2. اعظم

    سلام من سونو انومالی انجام دادم و عدد ان بی شده ۳.۸وهایپو پلاستیک چه کاری باید انجام بدم

    پاسخ
    • دکتر زهره محمدزاده

      سلام
      همه آزمایش ها را انجام دهید و بعد از سه هفته سونوگرافی را تکرار کنید.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *