سونوگرافی سروش » سونوگرافی » بهترین زمان برای انجام سونوگرافی سینه
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی سینه

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی سینه ۴ تا ۸ روز بعد از پریودی می باشد. این سونوگرافی در حال حاضر، بهترین روش برای تشخیص کیست های پستان است که به صورت توده های توپر و سفت هستند. شاید اولین ذهنت شما خانم ها در صورت وجود توده در سینه، سرطان باشد اما همیشه اینطور نیست. یعنی توده ها ممکن است خوش خیم و غیرسرطانی باشند. برای تشخیص دقیق تر باید از سریع تر به یک مرکز سونوگرافی معتبر مراجعه کنید و از غیرسرطانی بودن آنها مطمئن شوید. در این مطلب می خواهیم تمامی جوانب مهم در سونوگرافی سینه یا ماموگرافی را با بهره گیری از تجربیات متخصصین سونوگرافی سروش، بهترین سونوگرافی در غرب تهران برای شما مطرح کنیم.

سونوگرافی سینه چیست

سونوگرافی سینه چیست؟

در سونوگرافی سینه بیمار در وضعیت خوابیده قرار می گیرد و ژل گرمی روی سینه اعمال می شود. این ژل به امواج صوتی کمک می کند تا از دستگاه به سینه ها منتقل شوند. مبدل، وسیله ای کوچک شبیه به میکروفون بر روی سینه قرار می گیرد. این روش بدون درد خواهد بود، اگرچه ممکن است فشار خفیفی از مبدل را احساس کنید.

در سونوگرافی، به جای استفاده از اشعه ی x  از امواج صوتی برای عکس برداری از نقاط مختلف بدن استفاده می شود. این امواج صوتی به مبدل بازگردانده می شوند، که آنها را به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می کند. سپس یک رایانه سیگنال ها را به تصاویر پردازش می کند و آنها را در مانیتور تلویزیون نشان می دهد. این تصاویر متحرک ممکن است بلافاصله مشاهده شده یا برای مطالعه ی بیشتر از آن ها عکس گرفته شود. سونوگرافی سینه تقریباً ۳۰ دقیقه به طول می انجامد.

موارد انجام سونوگرافی پستان

بافت سفت و متراکم سینه

وجود ترشحات غیر معمول نوک پستان

ارزیابی ورم و التهاب پستان

نظارت بر پروتز سینه

بروز علائم مانند درد پستان، قرمزی و تورم

تغییرات پوستی مانند تغییر رنگ

ارزیابی توده های خوش خیم در سینه

بررسی کیفیت و ماهیت توده در خانم های باردار که نمی توانند ماموگرافی انجام دهند

تأیید نتایج آزمایش های دیگر، مانند اسکن MRI یا ماموگرافی

زمان انجام سونوگرافی پستان

پیشنهاد می شود که سونوگرافی پستان را یک هفته قبل از چرخه قاعدگی خود انجام ندهید، زیرا معمولاً سینه های شما در این زمان بسیار حساس هستند. بهترین زمان برای انجام این روش ۴ تا ۸ روز پس از شروع عادت ماهیانه است. اگر قبل از انجام سونوگرافی، ماموگرافی نیز انجام داده اید، برای مقایسه آن را در اختیار رادیولوژیست قرار دهید. توجه داشته باشید که دارا بودن هر یک از شرایط پرخطر، دلیل ابتلای قطعی شما به سرطان سینه نیست.

مزایای سونوگرافی سینه

سونوگرافی یک روش ایمن و بدون درد است و درواقع مهم ترین مزایای آن، به کار نگرفتن هیچ گونه اشعه در این روش می باشد. این امر برای خانم هایی که مجاز به انجام ماموگرافی نیستند مانند خانم های زیر ۳۵ سال و خانم های باردار بهترین گزینه ی تشخیص بیماری های پستان می باشد. معمولاً سونوگرافی توسط پزشک متخصص رادیولوژی که دارای سابقه و دید بسیار دقیق است، صورت خواهد گرفت.

محدودیت های سونوگرافی سینه

بسیاری از توده ها در سونوگرافی قابل مشاهده نیستند و بسیاری از محاسبات دیده شده در ماموگرافی را نمی توان در سونوگرافی مشاهده کرد. برخی از نشانه های اولیه تشخیص سرطان پستان فقط به عنوان ارزیابی در ماموگرافی ظاهر می شوند. همچنین اطلاعات کسب شده از MRI ناشی از سرطان همیشه با سونوگرافی دیده نمی شوند.

سونوگرافی پستان که با نام سونوگرافی سروش فعالیت خود را در زمینه سونوگرافی و رادیولوژی شروع کرده است با مجهزترین دستگاه ها آماده‌ی خدمت رسانی برای انواع سونوگرافی های دوران بارداری و ارائه‌ی گزارشات دقیق می باشد.  جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های ۴۴۱۶۲۱۲۵ – ۴۴۱۶۲۱۲۶ تماس حاصل نمائید

کلام پایانی

با نگاهی اجمالی به مبتلایان به سرطان سینه در می یابیم که احتمال بروز سرطان سینه در خانم ها با هر سنی که بافت سینه در آن ها تشکیل شده است، وجود دارد. در کشورمان میانگین سن ابتلا به سرطان سینه بین ۴۵ تا ۵۵ سال است. بنابراین توجه داشته باشید که تشخیص زودرس بیماری، به افزایش بقای زندگی بیماران و حتی در برخی موارد طول عمر طبیعی، منجر خواهد شد. سونوگرافی سروش آماده ی هرگونه خدمت رسانی در زمینه سونوگرافی و ماموگرافی به شما عزیزان می باشد.

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها

مقالات مرتبط

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن یک تکنیک تصویربرداری غیر تهاجمی است که به طور گسترده در تشخیص پزشکی استفاده می شود. از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از ساختارهای...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *