سونوگرافی سروش » سونوگرافی » آیا ممکن است سونوگرافی در تشخیص جنسیت نوزاد اشتباه کند؟
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

آیا ممکن است سونوگرافی در تشخیص جنسیت نوزاد اشتباه کند؟

آیا ممکن است سونوگرافی در تشخیص جنسیت جنین اشتباه کند؟ بسیاری از والدین هنگام تولد فرزند خود متوجه می شوند که سونوگرافی که در ماه های ۱۲ بارداری انجام داده اند، اشتباه بوده و این شاید چندان جالب نباشد. به خصوص که شما خرید خود را انجام داده اید و به همه جنسیت فرزند خود را گفته باشید. اصلاً نمی توان تصور کرد که تدارکی که برای اتاق کودک دیده اید دخترانه بوده اما در نهایت شما صاحب فرزند پسر شدید. اینکه فرزند شما سالم باشد از جنسیت آن مهمتر است اما چرا این اشتباهات رخ می دهد و باید برای اجتناب از چنین مسائلی چکار کرد؟ در این مطلب می خواهیم در مورد سونوگرافی تعیین جنسیت جنین دختر و پسر و اشتباهاتی که در این مورد رخ می دهد با بهره گیری از تجربیات دکتر محمدزاده بیشتر صحبت کنیم. دکتر محمد زاده متخصص سونوگرافی در سونوگرافی سروش، بهترین مرکز سونوگرافی در غرب تهران است.

سونوگرافی تشخیص جنسیت جنین

زمان مناسب برای سونوگرافی تشخیص جنسیت جنین

بین هفته هجدهم تا بیستم بارداری بهترین زمان  برای تشخیص جنسیت جنین در دوران بارداری است. سونوگرافی هایی که پیش از این برای مادران انجام  می شود، معمولا بر اساس جهت دستگاه تناسلی معین می شود. در صورتی که تشخیص باید بر مبنای شکل دستگاه تناسلی خارجی باشد. سونوگرافی هایی که قبل از هفته ۱۲ بارداری انجام می شوند، ممکن است اشتباه باشد.

برای دریافت نوبت و انجام این سونوگرافی در سونوگرافی سروش، کافیست با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

عوامل موثر در تشخیص جنسیت جنین

تجهیزات

دستگاه های که در سونوگرافی استفاده می شوند، ممکن است قدیمی باشند. برای همین احتمال خطا در این دستگاه ها بیشتر می باشد و این موضوع را بسیاری از افراد نمی دانند.

موقعیت قرارگیری جنین

در صورتی که  نوزاد در موقعیت بریچ باشد، تشخیص جنسیت او دشوار خواهد بود. موقعیت بریچ وضعیتی است که در آن پاها در هم پیچیده شده و دست ها نزدیک آلت تناسلی قرار دارند.

دیدن مراحل رشد در سونوگرافی تشخیص جنسیت جنین

تجربه

می توان با یک مثال نقش تجربه سونوگرافیست را در تعیین جنسیت جنین بیان کرد. برخی اوقات بند ناف لای پاهای نوزاد قرار می گیرد که ممکن است با جنین پسر به اشتباه گرفته شود. در صورتی که سونوگرافیست با تجربه باشد، می تواند این موضوع را تشخیص دهد و احتمال خطا خیلی کمتر خواهد بود.

وزن مادر

زنان بارداری که اضافه وزن دارند، کیفیت تصاویر سونوگرافی کمی پایین تر می آید.  بنابراین ممکن است روند اسکن با مشکل روبرو شود. برخی خانواده ها زمانی که بعد از تولد فرزندشان متوجه سونوگرافی اشتباه می شوند، ممکن است دچار غم و اندوه شوند. زیرا آنها به مدت چندین ماه تصور دیگری از فرزند خود داشتند. برای جنسیت مورد نظر خود تدارکات لازم را دیده بودند و این موضوع برای آنها کمی غیر منتظره است. بهتر است در انتخاب مرکز سونوگرافی خود دقت کنید تا به چنین مشکلی برنخورید.

اشتباهات رایج در تشخیص جنسیت جنین

اشتباه سونوگرافی در تعیین جنسیت دختر

پیشتر در مورد زمان انجام سونوگرافی تشخیص جنسیت جنین صحبت کردیم. اینکه شما زودتر از ۱۲ هفتگی سونوگرافی را انجام دهید، احتمال تشخیص اشتباه جنسیت در سونوگرافی وجود دارد. هفته ۱۳ بارداری به بعد می تواند نتایج دقیق تری برای تشخیص جنسیت به شما بدهد. در عین حال ممکن است خطایی رخ دهد و علت آن اشتباهات در تشخیص جنسیت است. می توان گفت دلیل اصلی این موضوع ناشی از زاویه قرارگیری جنین در شکم مادر است. بهتر است سونوگرافی را هفته های ۱۸ بارداری به بعد هم تکرار کنید تا از جنسیت فرزند خود مطمئن شوید.

سونوگرافی تشخیص جنسیت جنین دختر و پسر

اشتباه سونوگرافی در تعیین جنسیت پسر

تشخیص اشتباه جنسیت جنین در سونوگرافی می تواند ناشی از اندازه بدن مادر باشد. مادرانی که اضافه وزن دارند و یا توده بدنی و چربی زیادی در ناحیه شکم دارند، احتمال تشخیص اشتباه در سونوگرافی برای آنها وجود دارد. چرا که این توده ها و پیچیدن ناف بین پاهای جنین، مانع از تشخیص صحیح جنسیت جنین می شوند. بر خلاف آن در مادرانی که لاغر هستند به راحتی و با درصد اشتباه کمتری می توان جنسیت جنین را تشخیص داد. جالب است بدانید اشتباه در سونوگرافی های چند قلویی هم امکان پذیر است. معمولاً زاویه قرارگیری دوقلوها بسیار نزدیک به هم است. به همین دلیل نمی توان جنسیت آنها را به راحتی تشخیص داد و معمولا سونوگرافی برای آنها در چند مرحله انجام می شود.

تشخیص اشتباه جنسیت جنین در سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی آنومالی یکی از دقیق ترین سونوگرافی ها برای تشخیص جنسیت جنین است. هدف از انجام این سونوگرافی، تشخیص ناهنجاری در جنین می باشد. درصد خطا در این نوع سونوگرافی ۵ درصد است که با توجه به شرایط جسمی مادر و موقعیت قرار گیری جنین، می توان در مورد آن نظر داد.

تشخیص اشتباه جنسیت در هفته ۱۸

تشخیص غلط جنسیت جنین در سونوگرافی ۱۸ هفتگی کم است. بسیاری از مادران با توجه به علائم خود فکر می کنند که فرزند آنها پسر است، در حالی که تشخیص سونوگرافی دختر می باشد. علائم بارداری نمی توانند نشانه درستی بر پسر یا دختر بودن باشند. چرا که این علائم از مادری به مادر دیگر فرق دارند. احتمال اینکه در سه ماهگی تشخیص اشتباه باشد، چیزی حدود ۸۰ درصد است. در عین حال احتمال اینکه در ۱۸ هفتگی جنسیت اشتباه تشخیص داده شود، خیلی کمتر می باشد. مگر اینکه زاویه جنین به گونه ای باشد که متخصص سونوگرافی قارد به تشخیص آن نباشد. در چنین شرایطی متخصص از شما می خواهد دقایق یا ساعاتی بعد برای انجام مجدد سونوگرافی مراجعه کنید.

سوالات متداول در زمینه تشخیص جنسیت جنین

تشخیص اشتباه جنسیت در هفته ۱۳ به چه دلیل است؟

ممکن است دستگاه ها مشکل داشته و یا پزشکی که سونوگرافی را انجام داده، تجربه و مهارت کافی در این زمینه ندارد.

چکار کنم در سونوگرافی جنسیت فرزندم به درستی تشخیص داده شود؟

اگر در ماه های اول هستید و اضافه وزن دارید، بهتر است وزن خود را به حد طبیعی برسانید. چربی اضافی در اطراف شکم تشخیص جنسیت را در سونوگرافی سخت می کند. سعی کنید مایعات به اندازه کافی مصرف کنید. گاهی مصرف بیش از اندازه مایعات به تشخیص آسان جنسیت جنین کمکی نمی کند.

تشخیص جنسیت در سونوگرافی آنومالی چقدر قطعی است؟ چند درصد احتمال اشتباه وجود دارد؟

در سونوگرافی آنومالی امکان اشتباه خیلی کم است، چون سونوگرافی کاملاً دقیق است. درصد صحیح بودن این نوع سونوگرافی چیزی حدود ۹۵ درصد است. در مقابل احتمال اشتباه بودن آن خیلی کم است. ۵ درصد احتمال تشخیص اشتباه جنسیت در سونوگرافی آنومالی وجود دارد.

تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی هفته ۱۲ بارداری چیست؟

تا هفته ۱۱ بارداری آلت تناسلی جنین چندان مشخص نیست و در هفته ۱۲ بارداری می توان وجود برآمدگی بین پاهای جنین را متوجه شد. این برآمدگی نشان می دهد که جنین پسر است.

کلام پایانی

تشخیص جنسیت جنین یکی از مسائلی است که والدین در ماه های اول بارداری علاقمند هستند دنبال کنند تا جنسین فرزند خود را بدانند. در این مطلب هر آنچه می توانست در این مورد به شما کمک کند را بیان کردیم. اینجا در مورد زمان و اشتباهات رایج در انجام آن صحبت کردیم. آخر کار به سوالاتی در این زمینه پرداختیم تا شما را بیشتر در این مورد آشنا کنیم. مرکز سونوگرافی سروش، بهترین سونوگرافی غرب تهران است که این سونوگرافی را انجام می دهد. برای دریافت نوبت و اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با این مرکز تماس بگیرید. علاوه بر در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید در انتهای این مقاله و در بخش دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید.

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها

مقالات مرتبط

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن یک تکنیک تصویربرداری غیر تهاجمی است که به طور گسترده در تشخیص پزشکی استفاده می شود. از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از ساختارهای...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *