سونوگرافی سروش » سونوگرافی » بهترین زمان انجام سونوگرافی غربالگری دوم
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

بهترین زمان انجام سونوگرافی غربالگری دوم

بهترین زمان انجام سونوگرافی غربالگری دوم

 

هدف از سونوگرافی سه ماهه دوم بررسی رشد جنین ، تعیین جنسیت جنین ، انجام سونوگرافی از نظر بررسی ناهنجاری های جنیی ( آنومالی اسکن ) است . در ادامه به طور مفصل به هر یک از این موارد می پردازیم.

 

بررسی رشد جنین با سونوگرافی غربالگری دوم بارداری

 

در سونوگرافی سه ماهه دوم رشد جنین و وزن جنین اندازه گیری می شود و سیر رشد جنین بر روی منحنی رشد قابل بررسی می باشد . دانستن اولین روز آخرین قاعدگی در بررسی رشد جنین خیلی اهمیت دارد . بنابراین همیشه سعی کنید این تاریخ را به صورت مکتوب حفظ کنید . در حال حاضر یکسری نرم افزار خاص وجود دارند که بر روی تلفن همراه قابل نصب بوده و اطلاعات کامل دوره عادت ماهیانه شما را ثبت و حفظ می کنند .

نکته : هرچه سن حاملگی بالاتر بالاتر می رود دقت سونوگرافی برای تعیین دقیق سن بارداری کمتر می شود .

دقیق ترین سن حاملگی با سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری تعیین می شود و حداکثر یک هفته با سن واقعی جنین تفاوت دارد . ولی در ۳ ماهه دوم تا ۲ هفته و در ۳ ماهه سوم تا ۳ هفته سن حاملگی تعیین شده با سونوگرافی ممکن است از سن واقعی جنین کمتر یا بیشتر باشد .

 

بهترین زمان سونوگرافی-غربالگری دوم

بهترین زمان سونوگرافی-غربالگری دوم

غربالگری سه ماهه دوم و تعیین جنسیت

در اکثر نقاط دنیا از سونوگرافی برای تشخیص جنسیت جنین پیش از تولد استفاده می شود .تعیین جنسیت جدای از اینکه جهت اطلاع والدین باشد ، در بعضی از موارد از این جهت اهمیت دارد که برخی از بیماری های ژنتیکی صرفا فقط در یک جنس خاص ( فقط در دخترهایا فقط در پسرها ) ایجاد می شود .

در سه ماهه اول حاملگی بر اساس یکسری علائم سونگرافی می توان جنسیت جنین را حدس زد . ولی درصد خطای آن زیاد است . در سه ماهه دوم دستگاه تناسلی جنین پسر و دختر در ابتدای تشکیل تقریبا شبیه هم هستند ولی برای اطمینان از پسر و دختر بودن بهترین زمان برای جنین پسر هفته ۱۵ بارداری و برای جنین دختز ، هفته ۱۷-۲۰ بارداری است .

تشخیص جنسیت جنین بستگی به مهارت متخصص رادیولوژی ، کیفیت بالا و پیشرفته بودن دستگاه سونوگرافی و همچنین وضعیت جسمانی مادر دارد . هرچه مخهارت بالاتر و کیفیت دستگاه سونوگرافی بالاتر باشد درصد تشخیص صحیح بالاتر مید رود .

سونوگرافی غرب تهران که با نام سونوگرافی سروش فعالیت خود را در زمینه سونوگرافی و رادیولوژی شروع کرده است با مجهزترین دستگاه ها می تواند سونوگرافی دو قلو را انجام دهد و گزارشات دقیقی را از این سونوگرافی ارائه می دهد  . جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های ۴۴۱۶۲۱۲۵ – ۴۴۱۶۲۱۲۶ تماس حاصل نمائید .

 

عواملی که تشخیص جنسیت جنین را مشکل می کند

  • اضافه وزن شدید مادر باردار
  • زمانی که لگن جنین به سمت پایین رحم قرار دارد
  • زمانی که ران های جنین به شدت به هم چسبیده اند .
  • نزدیک بودن ناحیه تناسلی جنین به دیواره رحم یا جفت
  • کم بودن مایع دور جنین

در این فیلم شکل جنین را در هفته ۱۷ ببینید :

 

 

بررسی ناهنجاری های جنین یا آنومالی اسکن

به طور کلی اکثریت جنین ها طبیعی هستند ولی همه زنان باردار ( صرف نظر از سنشان ) شانس اندکی دارند تا جنینی با ناهنجاری های ساختمانی مبتلا به محدودیت های فیزیکی یا مغزی به دنیا آورند . با انجام آنومالی اسکن جنین می توان بسیاری از این ناهنجاری های ( نه همه آنها ) را تشخیص داد و یا وجود آنها را رد کرد .

بهترین زمان انجام آنومالی اسکن

در اکثریت کشورها آنومالی اسکن بین هفاته های ۲۳-۱۸ بارداری انجام می شود . در ایران به دلیل این که اجازه سقز قانونی در صورت وجود ناهنجاری  در جنین فقط تا پایان هفته ۱۸ داده می شود ، لذا انجام آن معمولا در ابتدای هفته ۱۸ و گاهی زودتر درخواست می شود .

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها

مقالات مرتبط

سونوگرافی تومور سینه چگونه انجام می‌شود؟

سونوگرافی تومور سینه چگونه انجام می‌شود؟

سونوگرافی تومور سینه چگونه انجام می‌شود؟ سرطان سینه یکی از شایع ترین انواع سرطان در زنان است و تشخیص زودهنگام آن برای درمان موفقیت آمیز بسیار مهم است. سونوگرافی تومور...

سونوگرافی NT چیست و چگونه انجام می‌شود؟

سونوگرافی NT چیست و چگونه انجام می‌شود؟

سونوگرافی NT چیست و چگونه انجام می‌شود؟ اگر به تازگی متوجه شده اید که باردار هستید، حتماً به فکر غربالگری های سه ماهه اول و سه ماهه دوم می‌باشید تا از روند رشد فرزند...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *