سونوگرافی سروش » سونوگرافی » تشخیص تنبلی تخمدان با سونوگرافی و بررسی علائم
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

تشخیص تنبلی تخمدان با سونوگرافی و بررسی علائم

تشخیص تنبلی تخمدان با سونوگرافی و بررسی علائم از جمله روش های تشخیص است که پزشک از آن استفاده می کند. تنبلی تخمدان یکی از مشکلاتی است که نیاز به پیگیری و درمان دارد. این مشکل معمولا دختران را در سنین جوانی درگیر می کند و نیاز به اعمال تغییراتی در سبک تغذیه و زندگی دارد. با چنین مشکلی شما ممکن است دوره قاعدگی نامنظم داشته باشید و یا موهای زائد مردانه داشته باشید. علاوه بر اینکه این مشکل بر روی بارداری تاثیر می گذارد. دراین مطلب می خواهیم از تجربیات خانم دکتر محمدزاده متخصص سونوگرافی در سونوگرافی سروش بهره مند شویم. سونوگرافی سروش بهترین سونوگرافی در غرب تهران است که انواع سونوگرافی ها و غربالگری های دوران بارداری را انجام می دهد.

تنبلی تخمدان چیست

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین ناهنجاری غدد درون ریز زنان در سنین باروری است. خطرات سلامتی قابل توجهی از جمله ناباروری، هایپرپلازی آندومتریوز، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را به همراه دارد. این سندرم یک بیماری شایع میان زنان است که زنان را در معرض خظر بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون قرار می دهد.

علائم تنبلی تخمدان

قاعدگی نامنظم

نداشتن قاعدگی

خونریزی شدید در طول قاعدگی

موهای زائد و غیرطبیعی

آکنه

چاقی

تیره شدن پوست

علائم تنبلی تخمدان

تیرگی پوست در نواحی سینه، پشت و گردن

کیست تخمدان

ناراحتی پوستی

نازک و حساس شدن موها

ناباروری

علت سندرم تخمدان پلی کیستیک

در بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات هورمنی وجود دارد و کارکرد هورومون ها طبیعی نیست. در این افراد هورمون تستوسترون بیش از حد تولید می شود. تستوسترون هورمون مردانه است که در زنان نیز وجود دارد اما به طور طبیعی، تخمدان زنان مقادیر اندکی از آن را ترشح می کنند ولی در سندرم تخمدان پلی کیستیک تولید آن افزایش می یابد.

حدود یکبار در ماه، تخمدان زنان تخمک نارس یا فولیکول را می سازد. زمانی که که فولیکول رشد می کند، منجر به آزادی هورمون می شود. سپس تخمک بالغ را آزاد می کند، به این روند تخمک گذاری گفته می شود. در زنانی که دچار تنبلی تخمدان هستند، تخمدان ها به جای تولید یک تخمک بالغ، تعداد زیادی فولیکول ریزمیسازد. هر کدام از فولیکول ها حاوی تخمک نابالغ هستند، این تخمک ها به اندازه ای رشد نمی کنند که تخمک گذاری را تحریک کنند.

عدم تخمک گذاری میزان استروژن، پروژسترون، FSH و LH را تغییر می دهد و سطح استروژن و پروژسترون پایین تر از حد معمول خواهد بود. این در حالی است که میزان آندروژن بالاتر از حد معمول خواهد شد. هورمون های اضافی آندروژن، چرخه قاعدگی را مختل می کنند. بنابراین زنان مبتلا به PCOS دوره قاعدگی کمتر از حد معمول دارند.

عوامل موثر بر تنبلی تخمدان

مشکل ژنتیکی

طی تحقیق های انجام شده، پزشکان این بیماری را یک بیماری ارثی شناسایی کرده اند. به طوری که ژن های زیادی ممکن است باعث ابتلا به این بیماری شوند.

مقاومت به انسولین

در میان بیمارانی که به تنبلی تخمدان مبتلا شده اند، بیش از ۷۰ درصد موارد بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان می دهد. در واقع سلول های این افراد نمی توانند به خوبی از انسلولین استفاده نمایند.

التهاب

التهاب از دلایل دیگر تنبلی تخمدان به شمار می آید. زنانی که تنبلی تخمداندارند،غالبا التهاب زیادی برخوردار هستند . چاقی نیز می تواند عاملی در تنبلی تخمدان باشد.

عوارض شدید تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان در دسته بیماری هایی قرار دارد که اگر درمان نشود، عوارض بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. تنبلی تخمدان سبب ایجاد ناباروری در خانم ها می شود. اغلب این بانوان دارای اضافه وزن هستند بنابراین باید به وزن خود توجه کنند و نگذارند افزایش وزن پیدا کنند.

در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان میزان سطح استروژن در بدن بسیار کم است. هنگامی که استروژن در بدن افراد کاهش می یابد، احتمال ابتلا به پوکی استخوان نیز افزایش یافته و این منجر به شکستگی های استخوانی خواهد شد.

چه زمانی برای تنبلی تخمدان به پزشک مراجعه کنیم؟

اینکه چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد و برای درمان باید از کجا شروع کرد به علائم شما بستگی دارد. وقتی علائمی همچون قاعدگی نامنظم دارید که برطرف نمی شود، باید فوراً به متخصص مراجعه کنید و یک سونوگرافی انجام دهید. در پی چنین مشکلی شما ممکن است تا ماه ها پریود نشوید و این موضوع عوارض بسیار زیادی را به دنبال دارد.

رشد موهای زائد یکی از علائمی است که هر چقدر ادامه پیدا کند ممکن است وضعیت بدتری پیدا کند. اکثر خانم ها با چنین مشکلی کنار نیم آیند و به جای یافتن علت به دنبال کارهایی همچون لیزر میروند. چنین مشکلی منشایی دارد که باید ابتدا درمان شود. تغییرات هورمونی و افزایش سطح آندروژن یا هورمون های مردانه به مرور موجب رشد موهای زائد و مردانه در نواحی شکم، زیر چانه و پشت می شوند. علاوه بر این شما با مشکلاتی مانند آکنه و جوش نیز روبرو می شوید.

ریزش بی علت موها و داشتن سردردهای دائمی و مدادم، خود نشانه هایی هستند که به شما می گویند باید به متخصص مراجعه کنید و یک سونوگرافی انجام دهید.

چگونگی تشخیص تنبلی تخمدان

معاینه فیزیکی

در طول معاینه فیزیکی پزشک چند نکته کلیدی از جمله قد و وزن، موهای زائد، توده بدنی و فشار خون شما را کنترل می کند.

معاینه لگنی

معاینه لگن می تواند به دنبال مشکلی در تخمدان یا سایر قسمتهای دستگاه تناسلی شما باشد. در طی این آزمایش پزشک با معاینه بصری و دستی وضعیت اندام های تناسلی، هرگونه رشد تخمدان یا رحم را بررسی می کند.

آزمایشات خون

با آزمایش خون میزان هورمون های مردانه بررسی می شود. ممکن است آزمایش خون برای بررسی میزان کلسترول، انسولین و تری گلیسیرید نیز انجام شود تا خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با بیماری هایی مانند قلب و دیابت ارزیابی شود.

سونوگرافی

با وجود اینکه تنبلی تخمدان بیماری نسبتا شایعی است اما تشخیص آن به این سادگی نیست. سونوگرافی یک روش تصویربرداری استاندارد برای بررسی ضخامت رحم و ظاهر تخمدان‌ ها است که به شناسایی فیبروئید، کیست تخمدان، تومور و انسداد مجاری ادرار کمک ‌می کند. سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی، تصویری از اندام ها ایجاد ‌می کند که بی خطر و بدون درد است. این روش تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک را در خانم های چاق فراهم می کند.

سونوهیستروگرافی ترانس واژینال، نوعی سونوگرافی به کمک تزریق محلول سالین به درون رحم است که باعث می شود رحم بهتر دیده شود. این روش امروزه یکی از بهترین و دقیق ترین راه های تشخیص تنبلی تخمدان و مشکلات احتمالی می باشد.

سوالات متداول

اندازه فولیکول در تنبلی تخمدان چقدر است؟

برای هر تخمدان متفاوت است. برای یکی از تخمدان ها معمولا کمتر است. ممکن است برای یکی ۶ و برای دیگری ۱۲ باشد.

تشخیص تنبلی تخمدان با آزمایش خون امکان پذیر است؟

بله در این مورد فاکتورهای LH و FSH بررسی می شوند. این دو فاکتور مربوط به هورمون های غده هیپوفیز و هورمون های محرک رشد فولیکول هستند.

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان چه زمانی است؟

میزان فعالیت فولیکول معمولا در دروان پریودی و پس از آن بررسی می شود.

کلام پایانی

بسیاری از خانم هایی که مبتلا به سندروم پلی کیستیک هستند، از این ماجرا مطلع نمی باشند یا علائم بسیار خفیفی دارند که در طول زندگی متوجه آنها نخواهند بود. می توان اظهار کرد تا به حال ۷۰ درصد از زنان مبتلا به PCOS، نمی دانند چنین مشکلی دارند. در واقع برای تشخیص این بیماری پزشک متخصص با بررسی نتایج آزمایشها به خصوص سونوگرافی دقیق توسط مراکز خدمات سونوگرافی معتبر، همه علائم و نشانه ها را در نظر می گیرد. همچنین احتمال وجود سایر بیماری ها را رد می کند تا در نهایت به تشخیص تنبلی تخمدان برسد. در این مطلب هر آنچه می تواند به شناخت این بیماری از علائم و علت را بیان کردیم و در نهایت به نحوه تشخیص آن رسیدیم. بهترین روش برای تشخیص چنین مشکلی سونوگرافی است.

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها
برچسب ها:

مقالات مرتبط

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن یک تکنیک تصویربرداری غیر تهاجمی است که به طور گسترده در تشخیص پزشکی استفاده می شود. از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از ساختارهای...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۷ دیدگاه ها
  1. سیده کبری

    سلام وقت بخیر من هیچکدوم از علائم تنبلی تخمدان رو ندارم و پریود هام دقیق هست ولی رفتم سونوگرافی پزشکم گفت تنبلی تخمدان داری !اضافه وزن هم ندارم ‌!
    چنین چیزی ممکنه ؟

    پاسخ
    • دکتر زهره محمدزاده

      سلام دوست عزیز. بله ممکنه نوع غیر عادی تتبلی تخمدان باشه باید سونو گرافی دقیق باشه

      پاسخ
      • فاطمه

        سلام وقت بخیر ممکنه توی نمونه خون تنبلی تخمدان رو نشون بده رفتم آزمایشگاه ازم نمونه خون گرفت گفت تنبلی تخمدان داری پریودام منظمه هیچ علائمی هم ندارم؟؟؟؟۷ماهم اقدام کردم واسه بارداری ولی باردار نشدم

        پاسخ
  2. مریم

    سلام وقتتون بخیر. من ۲۱ سالمه و پریود هام هرماه یکی دو هفته به تاخیر میفته. باید حتما معاینه بشم؟

    پاسخ
    • دکتر زهره محمدزاده

      سلام و عرض ادب
      بله حتما به دکتر زنان مراجعه کنید و سونوگرافی را انجام بدهید

      پاسخ
  3. هستی

    وجود فولیکول اندک توی هر دو تخمدان دختر مجرد یعنی چی؟

    چیز بدیه؟

    پاسخ
    • دکتر زهره محمدزاده

      سلام
      اصلا چیز بدی نیست و فولیکول باید در تخمدان باشد. این نشان دهنده نرمال بودن تخمدان است.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *