سونوگرافی سروش » سونوگرافی بارداری » هر آنچه باید در مورد ساک حاملگی بدانید
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

هر آنچه باید در مورد ساک حاملگی بدانید

هر آنچه باید در مورد ساک حاملگی بدانید را در این مطلب برای شما بیان خواهیم کرد. در واقع ساک بارداری ساختاری کیسه مانند است در اوایل دوران بارداری تشکیل می شود. این کیسه شرایط و مواد مغذی را برای جنین در طول بارداری فراهم می کند. در واقع اکسیژن را بین مادر و جنین به گردش در می آورد و به ساخت سلول های مهم کمک می کند. اندازه ساک بارداری، ظاهر آن و محل کیسه می تواند اطلاعات مهمی به شما در مورد وضعیت بارداری بدهد. در این مطلب می خواهیم هر آنچه به شما در شناخت یک ساک بارداری طبیعی و سالم کمک می کند، بر اساس بیانات دکتر محمدزاده بیان کنیم. دکتر محمدزاده متخصص سونوگرافی و رادیولوژی در سونوگرافی سروش، بهترین سونوگرافی در غرب تهران می باشد.

ساک حاملگی چه زمانی تشکیل می شود؟

ساک حاملگی در هفته چندم بارداری تشکیل می شود؟

ساک بارداری نشان می دهد را می توان با استفاده از سونوگرافی واژینال پس از هفته پنجم بعد از قاعدگی تشخیص داد. سونوگرافی شکمی در این زمینه نمی تواند کمکی به شما کند و سونوگرافی واژینال با بررسی حفره رحم به خوبی می تواند طبیعی بودن یا وجود مشکل را بررسی کند. این موضوع را در نظر بگیرید که اگر یک هفته از قاعدگی شما گذشته باشد و شک داشته باشید که باردار هستید، سن حاملگی شما احتمالا ۵ یا ۶ هفته است. بنابراین اگر تست بارداری شما مثبت باشد، دیده نشدن ساک حاملگی کاملاً طبیعی است.

تشخیص های مختلف در سونوگرافی ساک حاملگی

تعیین موقعیت ساک بارداری

در واقع یکی از از اهداف سونوگرافی سه ماهه اول بارداری تعیین موقعیت ساک حاملگی است. وقتی وجود ساک بارداری در حفره رحم ثابت شود، تا حدودی می توان مطمئن شد که حاملگی طبیعی است و مشکلی وجود ندارد. هر چند در موارد بسیار نادری احتمال حاملگی در حفره رحم و یا خارج رحم وجود دارد . بنابراین اگر تست خون شما بعد از ۶ هفته از نظر بارداری مثبت باشد، ساک بارداری در حفره رحم دیده نمی شود. در این صورت پزشک به بارداری خارج از رحم مشکوک می شود. اگر با تکرار تست خون در روزهای بعد میزان هورمون حاملگی در حال افزایش باشد، این شک تقویت می شود و باید در سونوگرافی به دنبال حاملگی خارج رحمی بود.

پایین بودن ساک بارداری

تشخیص پایین بودن ساک بارداری در هفته های اول تقریبا طبیعی می باشد، هر چند این تشخیص دو حال دارد. گاهی ساک بارداری در هفته های اول پایین است اما لکه بینی مشاهده نمی شود. در این صورت پزشک تشخیص می دهد که ساک بارداری برای شما در وضعیت طبیعی قرار دارد. در پی آن ممکن است در هفته های بعدی، ساک بارداری پایین تر از حد نرمال باشد. با این حساب جفت نیز پایین خواهد بود و احتمال وجود لکه بینی، خونریزی و سقط وجود دارد.

ساک حاملگی خالی

ساک بارداری در هفته ششم دیده می شود. اگر خالی و پوچ باشد، درواقع نشانه ای از بارداری پوچ است که فاقد جنین می باشد. این موضوع به پایین بودن کیفیت اسپرم و یا تخمک ضعیف بستگی دارد. اغلب متخصصین زنان با مشاهده ساک بارداری خالی، تایید می کنند که بارداری اتفاق نیفتاده و چرخه باروری به صورت طبیعی پیش نرفته است. زمانی که ساک بارداری خالی باشد، باید مدتی صبر کنید و مجدداً چند روز بعد سونوگرافی خود را تکرار کنید. ممکن است تشخیص غلط صورت گرفته باشد و در سونوگرافی بعدی بارداری طبیعی تشخیص داده شود.

عدم مشاهده ساک حاملگی

در بسیاری از موارد ساک بارداری در سونوگرافی دیده نمی شود. ممکن است تاریخ آخرین پریودی شما درست محاسبه نشده باشد و شما خیلی زود برای سونوگرافی مراجعه کرده باشید. مهمترین دلایل این موضوع می تواند بارداری خارج از رحم، سقط جنین یا بارداری پوچ باشد. تمامی این احتمالات می تواند درست و یا غلط باشد. تنها راهکار برای شما تکرار سونوگرافی است. اگر در هفته پنجم بارداری اندازه HCG در ازمایش خون شما بیشتر از ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ باشد، بنابراین احتمال اینکه ساک بارداری مشاهده نشود زیاد است. در برخی موارد پایین یا بالا بودن میزان غیر طبیعی HCG نشانه ای از سقط جنین می باشد. بهتر است برای انجام این سونوگرافی به مراکز معتبر که از بروزترین تجهیزات استفاده می کند مراجعه کنید.

شرایط متفاوت برای ساک حاملگی

موارد طبیعی در سونوگرافی ساک حاملگی

ممکن است خود جنین و فعالیت قلب آن به دلیل کوچک بودن جنین دیده نشود و باز تکرار سونوگرافی درهفته دوم و سوم بارداری توصیه شود. این مورد کاملاً طبیعی است.

گاهی ساک حاملگی و جنین در یک دوره از حاملگی دیده می شوند ولی ضربان قلب جنین محسوس نیست که این موضوع هم غیر طبیعی نیست. معمولاً تکرار سونوگرافی یک هفته بعد و یا انجام سونوگرافی ترانس واژینال به بیمار توصیه می شود.

سوالات متداول

عدد بتای بارداری هنگام تشکیل ساک حاملگی باید چقدر باشد؟

زمانی که عدد بتای فردی بالای ۱۰۰ باشد، به این معناست که شما باردار هستید اما این عدد برای مشاهده ساک بارداری مناسب نیست. برای اینکه ساک بارداری در سونوگرافی مشاهده شود، بتا باید بالای ۲۰۰۰ باشد.

آیا مشاهده ساک حاملگی در سونوگرافی نشان دهنده بارداری طبیعی است؟

در این باره باید گفت که وجود و مشاهده ساک حاملگی اطلاعاتی از میزان سلامت بارداری به فرد نمی دهد. مشاهده ساک بارداری تنها نشانه وجود بارداری خانم می باشد اما ارتباطی به سنجش میزان سلامت بارداری ندارد.

سونوگرافی ساک حاملگی در چه صورت نیاز به تکرار دارد؟

مواقعی که بین هفته های پنجم و ششم، حاملگی غیرطبیعی نیست و نیاز به پیگیری سونوگرافی دارد. معمولا وقتی اثری از ساک بارداری، صدای ضربان قلب جنین یا خود جنین دیده نمی شود، باید سونوگرافی را تکرار کرد.

کلام پایانی

ساک بارداری ساختاری کیسه مانند است که جنین را احاطه و محافظت می کند. این ساک ممکن است در بارداری تشکیل نشود و یا در موقعیت مناسبی قرار نگیرد. به این ترتیب مشکلاتی برای مادر و جنین بوجود می آید که باید آنها را پیگیری کرد. گاهی هم مشاهده نشدن ساک در مواقعی طبیعی است و می بایست سونوگرافی مجدداً تکرار شود. سونوگرافی واژینال و ترانس رکتال بهترین سونوگرافی هایی هستند که می توانند به تشخیص موقعیت و یا تشکیل ساک بارداری کمک می کنند. در این مطلب هر آنچه می توانست در این زمینه به شما کمک کند را بیان کردیم. در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید آن را در بخش دیدگاه ها، در انتهای این مقاله آن را با ما در میان بگذارید.

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها
برچسب ها:

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *