سونوگرافی سروش » سونوگرافی » سونوگرافی سه بعدی
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

سونوگرافی سه بعدی

سونوگرافی سه بعدی چیست و بهترین زمان برای انجام آن کی می‌باشد؟ سونوگرافی سه بعدی (Three-dimensional ultrasound) جنین یکی از انواع سونوگرافی ها است که در دوران بارداری برای مادر تجویز می‌شود. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره سونوگرافی سه بعدی برای شما بیان کنیم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سونوگرافی سه بعدی چگونه انجام می‌شود؟

در سونوگرافی سه بعدی امواج صوتی با زوایای مختلف به بدن جنین تابیده شده و انعکاس این امواج با کمک نرم افزارهای پیشرفته کامپیوتری تغییر داده می‌شود. بر خلاف سونوگرافی های معمولی، نیازی به پر کردن مثانه نمی‌باشد. توصیه می‌شود مادران نیم ساعت قبل از انجام سونوگرافی، آب میوه یا خوراکی های شیرین میل کنند زیرا این امر موجب می‌شود حرکات جنین بیشتر شده و نتایج سونوگرافی دقیق تر شود.

سونوگرافی سه بعدی

در سونوگرافی سه بعدی جنین چه چیزی مشخص می‌شود؟

مواردی که در سونوگرافی سه بعدی تشخیص داده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • بررسی دقیق اندام های بیرونی و درونی
  • مشخص شدن نقص های نخاع و اختلالات شبکه اعصاب
  • مشخص شدن اختلالات ژنتیکی جنین
  • مشخص شدن نقص های نخاع جنین و ستون فقرات
  • تعیین جنسیت دقیق تر جنین
  • تشخیص اختلالات آناتومیک جنین و مشخص شدن نواقص در بافت های بدن جنین
  • احتمال وجود فلج مغزی و اختلالات شبکه اعصاب
  • تعیین جنسیت دقیق جنین

تفاوت سونوگرافی سه بعدی و ۴ بعدی چیست؟

در حالی که سونوگرافی های سه بعدی تصاویر واضحی از کودک شما ایجاد می‌کنند، سونوگرافی های ۴ بعدی با گرفتن فیلم، آن را یک قدم جلوتر می‌برند. با حرکت زنده تصویری از کودک خود دریافت خواهید کرد، بنابراین می‌توانید در همان ثانیه ببینید که او چه می‌کند. لبخند زدن، پوزخند زدن، مکیدن انگشت شست را البته بدون تاخیر زمانی کوتاه که در سونوگرافی های سنتی وجود دارد، می‌توانید ببینید.

آیا انجام سونوگرافی سه بعدی لازم است؟

به طور طبیعی تقاضا برای سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی به شدت افزایش یافته است، زیرا زوج های بیشتری می‌خواهند این نگاه صمیمی را به نوزادان خود تجربه کنند. در حالی که این فناوری به طور گسترده در مطب پزشکان در دسترس است، اگر به شما پیشنهاد نشد نگران نباشید. سونوگرافی دو بعدی سنتی هنوز در غربالگری مشکلات احتمالی و اطمینان از اینکه همه چیز در رحم خوب است، موثر است.

مزایای سونوگرافی سه بعدی

از آنجایی که تصاویر در سونوگرافی سه بعدی بسیار واضح تر هستند، به طور بالقوه می‌توانند به پزشک شما اجازه دهند تا هر مشکلی که ممکن است کودک در حال رشد شما داشته باشد را درک کند. سونوگرافی سه بعدی می‌تواند به تشخیص زودهنگام بسیاری از نقایص بالقوه، از جمله شکاف لب یا شکاف کام، سایر ناهنجاری های جمجمه، صورت، نقایص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا و اسکلتی کمک کند.

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی سه بعدی

زمانی که سن جنین کمتر از ۲۶ هفته در رحم مادر باشد، مقدار چربی در زیر پوست جنین کم بوده در سونوگرافی سروش بیشتر تصویر استخوان های صورت نمایان می‌شود که برای والدین جذاب به نظر نمی‌رسد. به همین علت بهترین زمان برای گرفتن سونوگرافی سه بعدی بین هفته ی ۱۸ و هفته ی ۲۲ حاملگی می‌باشد. پس از ۲۲ هفتگی نوزاد، سر نوزاد به ناحیه لگن نزدیک می‌شود و انجام سونوگرافی سه بعدی تصویر واضح و روشن از چهره ی کودک نمی‌دهد. به این نکته توجه داشته باشید که برای اطلاع از بهترین زمان انجام سونوگرافی سه بعدی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سونوگرافی سه بعدی چیست؟

خطرات سونوگرافی سه بعدی

سونوگرافی در زمینه تشخیص و شناسایی انواع بیماری ها و ناهنجاری ها کمک بسیار زیادی را به علم پزشکی می‌کند و نقش بسیار مهمی دارد. سونوگرافی، به وسیله امواج صوتی، عکس هایی از بافت های داخلی بدن انسان به دست می‌آورد و و پزشک می‌تواند تصاویر به دست آمده را از طریق مانیتور مشاهده نماید. به طور کلی، تاکنون عوارضی ناشی از سونوگرافی چند بعدی در جنین انسان به اثبات نرسیده است. سونوگرافی سه بعدی بدون تشعشع یا اشعه ایکس است و برای شما و کودک کاملاً ایمن است. فقط مطمئن شوید که به دلایل پزشکی آن را توسط یک متخصص واجد شرایط انجام می‌دهید. سونوگرافی معمولی و دو بعدی بی خطر می‌باشند و برای افراد باردار خطری را به همراه ندارند. این افراد باید بدانند که نباید در انجام سونوگرافی اصراری داشته باشند و تنها در زمانی که پزشک تشخیص می‌دهد سونوگرافی باید انجام شود. در هر صورت، افراد متخصص انجام سونوگرافی سه بعدی را صرفا تنها به خاطر داشتن یک عکس در آلبوم کودک توصیه نمی‌کنند. به مادران عزیز توصیه می‌شود که به طور خودسرانه جهت انجام سونوگرافی اقدام نکنند، و تنها با تجویز و تشخیص پزشک اقدام به سونوگرافی های چند بعدی نمایند. به طور کلی در حالت معمول سه نوبت سونوگرافی در دوران بارداری کافی می‌باشد و بیشتر از آن جایز نمی‌باشد، مگر در موارد نادر که پزشک تشخیص به انجام سونوگرافی بیشتر داده باشد.

عدم موفقیت در نتیجه سونوگرافی سه بعدی

مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم می‌توانند موجب عدم موفقیت در نتیجه این سونوگرافی باشند که عبارتند از:

  • کم بودن مایع اطراف صورت جنین
  • چسبیده بودن صورت جنین به جفت یا دیواره رحم
  • رو به پایین بودن سر جنین
  • تصویربرداری ناواضح به علت بافت چربی و اضافه وزن مادر

با مراجعه به یک مرکز تخصصی و مجهز امکان عدم موفقیت از ارائه تصویر سه بعدی از جنین به حداقل می‌رسد. لذا حتما برای انجام به بهترین سونوگرافی در غرب تهران مراجعه کنید.

هزینه سونوگرافی سه بعدی

به طور کلی نمی‌توان هزینه ی مشخصی برای انجام سونوگرافی سه بعدی مشخص کرد زیرا قیمت انجام این سونوگرافی به عوامل متعددی مانند مهارت و تجربه پزشک،موقعیت جغرافیایی مطب و موارد دیگر بستگی دارد. در حالت کلی سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی پرهزینه می‌باشند و تنها برخی از بیمه های درمانی هزینه های آن را پرداخت می‌کنند. می‌توانید برای اطلاع دقیق از هزینه ها با بیمه خود ارتباط داشته باشید.

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها

مقالات مرتبط

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن یک تکنیک تصویربرداری غیر تهاجمی است که به طور گسترده در تشخیص پزشکی استفاده می شود. از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از ساختارهای...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *