سونوگرافی سروش » سونوگرافی بارداری » صفر تا صد سونوگرافی های دوران باداری
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

صفر تا صد سونوگرافی های دوران باداری

صفر تا صد سونوگرافی های دوران بارداری به شما در شناخت انواع سونوگرافی هایی که برای مادران در این مدت انجام می شود، کمک می کند. سونوگرافی در دوران بارداری یکی از اصلی ترین ملزومات مراقبت برای مادر و جنین به حساب می آید. اکثر متخصصین به تکرار دوره ای آن در این مدت تاکید می کنند، چرا که به تشخیص بسیاری از مشکلات و ناهنجاریها کمک می کند. بهتر است تعداد و زمان انجام سونوگرافی را بنابر صلاح دید پزشک متخصص و همچنین و ضعیت جسمی و روحی مادر انجام دهید. در این مطلب می خواهیم انواع سونوگرافی هایی که در دوران بارداری انجام می شود را بر اساس تجربیات خانم دکتر محمد زاده متخصص سونوگرافی سروش بررسی کنیم. سونوگرافی سروش بهترین مرکز سونوگرافی در غرب تهران است.

سونوگرافی های دوران بارداری

علل انجام سونوگرافی های دوران بارداری

بارداری خارج از رحم

سقط جنین

نامعین بودن سن جنین در بارداری

بارداری چندقلویی

بزرگ شدن بیش از حد جنین

موقعیت قرارگیری جنین که نیاز به زایمان سزارین دارد.

انواع سونوگرافی های دوران بارداری

سونوگرافی ان تی

یکی از انواع سونوگرافی های حین بارداری و غربالگری سه ماهه اول بارداری، سونوگرافی nt می باشد. با کمک این نوع سونوگرافی تشخیص حجم زیاد مایع در پشت گردن جنین، احتمال بیماری های کروموزومی و سندروم داون تشخیص داده می شود. انجام هر نوع تصویربرداری یا سونوگرافی در دوران بارداری صرفا به منظور بررسی مشکلات و بیماری نمی باشد. بلکه به معنی آن است که ریسک ابتلا به این مشکلات و بیماری ها کاهش داده شود.

سونوگرافی ان تی یکی از سونوگرافی های دوران بارداری

سونوگرافی داپلر

سونوگرافی کالر داپلر در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد و هدف از انجام این سونوگرافی بررسی سنجش مسیر عروق می باشد. در این سونوگرافی بطور دقیق سرعت عبور خون و باز و بسته بودن عروق مورد بررسی قرار می گیرد.

کالر داپلر یکی از سونوگرافی های دوران بارداری

اکوی قلب جنین

برای ارزیابی عملکرد قلب در این نوع سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می شود. در واقع اکوکاریوگرافی قلب جنین به منظور ارزیابی نقص مادرزادی انجام می شود.

سونوگرافی تعیین جنسیت

مادران  باردار در اواسط دوران بارداری خود به منظور تعیین جنسیت جنین، از سونوگرافی تعیین جنسیت استفاده می کنند. وجه تمایز این سونوگرافی با سایر سونوگرافی ها، علاوه بر تشخیص جنسیت مشکلات دیگری نیز دچار شود را تشخیص می دهد. در این نوع سونوگرافی اگر آلت جنین برآمده باشد جنین پسر خواهد و اگر چنین نباشد جنین دختر تشخیص داده می شود. در مواردی مشاهده شده که شکل کلیتورس در دختران به قدر بزرگ است که با آلت بر آمده پسران اشتباه گرفته می شود. به همین دلیل در تشخیص جنسیت اشتباه رخ می دهد.

سونوگرافی سه و چهاربعدی

با اختراع این نوع از سونوگرافی های دوران بارداری تحول عجیبی در این علم پدید آمد. سونوگرافی سه بعدی یا دینامیک، زوایای اندام جنین به صورت سه بعدی را به نشان می دهد. سونوگرافی چهار بعدی در مقایسه با سونوگرافی سه بعدی، به تجهیزات جدیدتری نیاز دارد تا بتواند تصاویر دقیق تری ارائه دهد.

سه بعدی یکی از سونوگرافی های دوارن بارداری

مهمترین سونوگرافی های دوران بارداری

سونوگرافی های سه ماهه اول

در ابتدا بهتر است بدانید سونوگرافی های دوران بارداری همه مهم هستند. سونوگرافی سه ماهه اول را تحت عنوان سونوگرام یاد می کنند. به طور کلی هنگامی این نوع از سونوگرافی تجویز و انجام می شود که خانم در شرایطی اتمام دوره عادت ماهیانه باشد. در این مدت علائمی مانند شروع سوزش سینه ها و احساس شدید خستگی خواهد داشت. پزشکان این دوره را بهترین زمان برای انجام آزمایش و سونوگرافی می دانند. زمان دقیق انجام این نوع از سونوگرافی ها بین هفته های ۶ الی ۸ بارداری است. باید توجه داشته باشید که قبل از انجام آن باید آب فراوان بنوشید تا نتایج دقیق تری از آن حاصل شود. چرا که امواج فراصوت در سونوگرافی از مایعات بهتر عبور می کنند و باعث بهبود کیفیت تصاویر دریافتی می شوند.

در چنین شرایطی جنین داخل رحم مادر بسیار کوچک و نزدیک به لوله های فالوپ است. بسیار هیجان انگیز است که در این مرحله از سونوگرافی پدر و مادر می توانند برای اولین بار صدای ضربان قلب فرزند خود را بشنوند و حتی میزان سن او را به صورت تقریبی تخمین بزنند.

سه ماهه دوم بارداری

یکی از مهم ترین موارد در بارداری نیمه دوم آن است که بیش از پیش جنین نیاز به مراقبت دارد. با این سونوگرافی، تمامی آناتومی جنین به خوبی نمایش داده می شود و پزشک می تواند تمامی ابعاد سلامت جنین را مورد بررسی قرار دهد. در سه ماه دوم نیز تمامی مشکلات مربوط به اندام های داخلی کودک مشخص می شوند. تعیین جنسین در این مدت انجام می شود.

سه ماهه سوم بارداری

بسیاری از مادران باردار که دغدغه فراوانی دارند اقدام به انجام سونوگرافی در مرحله سوم و هفته های پایانی دوران حاملگی می کنند. پزشک در این نوع سونوگرافی وضعیت سلامت قلب و میزان رشد اندام جنین را مورد ارزیابی قرار می دهد. بهتر است در چنین نوعی از سونوگرافی های دوران بارداری با مثانه نسبتاً پر از مایعات تشریف ببرید تا تصاویر با کیفیت تری ارائه شود.

ضروری ترین سونوگرافی دوران بارداری

تست های غربالگری

یکی دیگر از سونوگرافی های ضروری است که در هفته های ۱۲ الی ۱۴ بارداری انجام می شود. این روش برای اندازه گیری ضخامت پشت گردن جنین و استخوان بینی برای رد ناهنجاری های کروموزومی انجام شود.

سونوگرافی Anomaly

در هفته ۱۸ الی ۲۲ بارداری و برای تشخیص یا رد آنومالی های جنین انجام می شود که معمولا در آن از سونوگرافی سه بعدی استفاده می شود. به همین دلیل خانم ها از عوارض این نوع سونوگرافی می ترسند. در واقع باید گفت خانم ها نباید نگران این موضوع باشند، زیرا عارضه ای برای آنها در بر ندارد. در این روش از امواج اولتراسوند استفاده می شود و هیچ اشعه مضری در آن استفاده نمی شود.

غیر ضروری ترین سونوگرافی های دوران بارداری

سونوگرافی سه و چهار بعدی

بهتر است بدانید انجام سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در بارداری لازم و ضروری نمی باشد. مگر در برخی از موارد خاص که به دستور پزشک و با توجه به شرایط مادر و جنین تجویز می شود.

سونوگرافی کالر داپلر

انجام این سونوگرافی با توجه به تشخیص پزشک است. در برخی از بارداری ها به منظور بررسی وزن جنین پزشک این سونوگرافی را لازم می داند. علاوه بر آن در سونوگرافی کالرداپلر می توان چسبندگی رحم را نیز بررسی نمود که ممکن است به دلایل مختلفی مانند عفونت، جراحی های رحم، سزارین و سقط ایجاد شود.

سوالات متداول

سونوگرافی بارداری چیست؟

سونوگرافی حاملگی متشکل از امواجی می باشد که به بافت بدن مادر ارسال می شود تا تصاویری را برگرداند. این تصاویر به صورت رنگی و خاکستری تهیه می شوند و وضعیت جنین را نشان می دهند.

مهم ترین دلیل استفاده از سونوگرافی حاملگی چیست؟

ساک بارداری را حدودا در هفته ۴ یا ۵ بارداری و محتویات نطفه درون ساک را هفته ۵ می توان مشاهده کرد. جنین هفته ۵ یا ۶ بارداری دیده می شود. به این ترتیب می توان ناحیه بارداری و اندازه جنین را تشخیص داد.

چه زمانی برای انجام سونوگرافی مناسب است؟

زمان مناسب برای اولین سونوگرافی حاملگی هشتمین هفته حاملگی می باشد.

سونوگرافی در دوران بارداری چند با انجام می شود؟

این مسئله بسته به این دارد که نتیجه معاینات پزشکی چگونه باشد. با در نظر گرفتن دلایل مختلف مثل نتیجه آزمایش ها و شرایط بدن مادر چگونه باشد. اگر پزشکی تایید کند که شرایط مادر حساس می باشد ممکن است یک مرتبه در ماه سونوگرافی تجویز شود.

 سونوگرافی به چند روش می باشد؟

سونوگرافی به سه روش واژینال، ترانس رکتال و شکمی انجام می شود. شکمی از روی شکم انجام می شوند، واژینال از طریق واژن و ترانس رکتال از طریق مقعد انجام می شود.

سونوگرافی چقدر زمان می برد؟

اصولا بین ۵ الی ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

آیا سونوگرافی برای جنین مضر است؟

برخی مادران تصور می کنند سونوگرافی طولانی مدت برای جنین مشکلاتی از قبیل عوارض پوستی ایجاد می کند که تصور اشتباهی است و هیچ خطری برای برای جنین به همراه ندارد.

سونوگرافی سه بعدی چه زمانی انجام می شود؟

سونوگرافی سه بعدی برای مادران باردار از هفته ۲۴ تا هفته ۳۴ بارداری انجام می شود. همچنین سونوگرافیست با تجربه، به پدران و مادرانی که عجله ای برای دیدن صورت فرزندشان را دارند، هفته بیست و هفتم را توصیه می کنند. در هفته های بعدی به دلیل فرو رفتن سرجنین در لگن مادر، به ندرت صورت جنین قابل مشاهده می شود.

کلام پایانی

با انجام سونوگرافی های دوران بارداری تحت عنوان مراقبت های دوران بارداری می توانید سلامتی خود و فرزندتان را تضمین کنید. سونوگرافی تنها برای تشخیص جنسیت نیست و به تشخیص بسیاری از مشکلات قبل از زایمان کمک می کند. یک سونوگرافی حاملگی راهنمای خوبی برای پزشک متخصص می باشد تا پروسه بارداری را بهتر هدایت کند. در این مطلب هر آنچه می توانست به شما در شناخت انواع سونوگرافی های بارداری کمک کند را بیان کردیم.

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۲ دیدگاه ها
  1. ریحان

    سلام و عرض احترام
    باید خدمتتون عرض کنم که اتفاقا سونوگورافی روی جنینی خیلی اثر داره و ضمن نکته ای که خودتون هم عرض کردید که سونو ایجاد گرما میکنه، اگر عدد بتا پایین ۲۰۰۰ باشه و مادر در اوایل بارداری باشه و نطفه هنوز ضعیف باشه، منجر به سقط میشه.
    این نکته ای هست که متأسفانه متأسفانه حتی اغلب از پزشکان زنانی که بنده دیدم و خیلی هم نامی و معروف هم هستند ،از اون غافل هستند. بنده تا به حال افراد خییییلی زیادی دیم که در ابتدای بارداری مراجعه به پزشک کردن و سونو شدن و همگی تاکید دارن که بلا فاصله پس از خروج از مطب یا تا هنگام رسیدن به منزل دچار سقط شدن؛
    بنده این مطلب رو به تایید دو پزشک بسیار حاذق بیان میکنم، که به دلیل گرمای زیادی که توسط سونوگرافی کیسه ی جنین رو فرا میگیره و حسابی داغ میشه ، درنتیجه باعث تحلیل رفتن اون وپایین اومدنش میشه.
    لطفا، خواهشا ، تمنا دارم که این مطلب بسیار مهم رو در سایتتون بگذارید تا حتی اگر شده یک نفر با خوندنش ، مراقبت کنه و مانع سقط حتی شده یک جنین بشه. چون منی که خودم اوایل به همین دلیل سقط داشتم ، و حالا سه ساله که چشم انتظار یک فرزندم، میفهمم چقدر دردنکا هست برای یک مادر که بفهمه میتونسته فرزندی داشته باشه ولی بخاطر عدم مراقبت و توجه به ظرائف اون رو از دست داده…😔
    ممنون از شما و سایت خوبتون🪷

    پاسخ
    • دکتر زهره محمدزاده

      ممنون از شما

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *