سونوگرافی سروش » سونوگرافی » سونوگرافی واژینال در زمان قاعدگی
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

سونوگرافی واژینال در زمان قاعدگی

آیا سونوگرافی واژینال در زمان پریود انجام می شود؟ آیا سونو گرافی واژینال دردناک است؟ در این مقاله به سؤالاتی از این دست پاسخ خواهیم داد.

در سونوگرافی واژینال پروب با یک محافظ بهداشتی یک بار مصرف پوشانده می شود و به آسانی و خیلی آرام وارد واژن می شود. اندازه پروب متوسط می باشد و در حین دخول آن ناراحتی یا درد زیادی به وجود نمی آید. در سونوگرافی واژینال مسئولیت پروب این می باشد که امواج صوتی را با فرکانس خیلی بالا ارسال و بازتاب آن را دریافت کند. زمانی که امواج منعکس می شود تصویر سونوگرافی به وجود می آید. این سونوگرافی در قسمت های رحم – تخمدان ها- و اندام های لگنی انجام می شود. و معمولا حدود ۱۵ دقیقه زمان می برد.توصیه می شود برای انجام سونوگرافی واژینال مثانه خالی باشد.

احتمال دارد به دلیل داخل شدن پروب به بخش واژینال فرد احساس کمی ناراحتی و فشار پروب را داشته باشد . بعد از انجام واژینال ممکن است کمی لکه دیده شود اما جای هیچگونه نگرانی نیست چون این لکه خون به دلیل پاره شدن چند موی رگ خونی خیلی نازک در قسمت رحم می باشد که به رنگ صورتی یا قهوه ای کم رنگ می باشد. اما اگر خونریزی قرمز پر رنگ بود و احساس انقباض در شکم داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید .

سونوگرافی واژینال در زمان پریود
سونوگرافی واژینال در زمان پریود

آیا می توان در دوران پریود سونوگرافی ترانس واژینال انجام داد؟

بله، سونوگرافی واژینال در زمان پریود هم امکان پذیر است البته اگر تامپون قبل از سونوگرافی در داخل واژن باشد باید آن را خارج کرد .البته انجام این کار بستگی به این موضوع دارد که خودتان احساس راحتی داشته باشید وگرنه باید آن را تا پایان قاعدگی به تعویق بیندازید. بانوان در هر زمان و حتی زمان پریود و در هر رده سنی  می توانند این سونوگرافی را انجام دهند . اما سونوگرافی واژینال در صورتی  امکان پذیر می باشد که خانم باکره نباشد . در غیر این صورت می توان سونوگرافی واژینال را در زمان پریود ،بارداری و یائسگی انجام داد .

سونوگرافی ترانس لبیا یا ترانس پریناآل در دختران باکره به جای سونوگرافی واژینال انجام می شود.معمولا این سونوگرافی در اشخاصی تجویز می شود که دردهای لگنی یا خونریزی مقعدی دارند. به واسطه سونوگرافی ترانس لابیا می توان از پیشروی آندومتریوز به قسمت عضلات جداره روده در پشت رحم با خبر شد.

خونریزی در پریود هیچگونه تاثیری بر کیفیت انجام سونوگرافی ندارد و کاملا می توان نتایج را به خوبی تشخیص داد. سونوگرافی واژینال توسط پزشک انجام می شود و بدون هیچگونه  فاصله زمانی نتیجه اعلام خواهد شد .

سونوگرافی واژینال برای تشخیص انواع سرطان – کیست تخمدان- فیبروئیدها -عفونت لگنی – بارداری خارج از رحم – جنین سقط شده – جفت سر راهی – و اختلالات مادرزادی جنین انجام می شود .

بهترین زمان برای سونوگرافی واژینال

یکی از سونوگرافی هایی که درطول دوره بارداری برای زنان تجویز می شود سونوگرافی ترانس واژینال است.سونوگرافی واژینال از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می کند و نتایج بسیار دقیقی را از قسمت های داخلی بدن مشخص می کند.

با وجود اینکه سونوگرافی های شکمی دقت بالایی دارند اما برای بررسی ارگان های لگنی بهتر است از سونوگرافی واژینال استفاده شود.انجام سونوگرافی واژینال  در طول چرخه قاعدگی هیچ مانعی ندارد.اما بهترین زمان برای انجام این سونوگرافی به دلیل انجام سونوگرافی تخمدان و رحم بستگی دارد.

اگر هدف از انجام سونوگرافی بررسی باروری تخمدان ها باشد می توان این سونوگرافی را دو هفته قبل از شروع قاعدگی بعدی انجام داد.اما اگر به دلیل بررسی کیست تخمدان ها قرار است این سونو گرافی انجام شود بهتر است به نظر پزشک در این زمینه توجه کنیم.اما معمولا ۱۲ تا ۱۵ روز بعد از قاعدگی انجام می شود.

از آنجایی که ارزیابی پوشش آندومتر در زمان قاعدگی به خوبی انجام می شود، بنابراین برای بررسی مشکلات آندومتر( پولیپ و کیست) بایستی سونوگرافی را در فاصله بین روز پنجم تا یازدهم قاعدگی انجام دهیم.

ترس از سونوگرافی واژینال

اختلالات درد جنسی عملکردی در زنان یک چالش خاص برای متخصص زنان است.چرا که اجتناب از فوبیک و مراقبت از جانب بیمار منجر به مشکلاتی در معاینه و تشخیص زنان می شود. در برخی از این موارد معاینه حتی ممکن است غیرممکن باشد و علت شایع آن واژینیسموس است.

واژینیسموس یک اختلال درد عملکردی مربوط به عضلات بالابرنده هیپرتونیک دردناک به عنوان پاسخی به دخول معلق واژن به هر شکلی است. این اختلال  با اضطراب شدید و اجتناب از نفوذ واژن همراه است. در مورد نقش اسپاسم یا هیپرتونی در عضلات واژن در واژینیسموس بحث هایی زیادی وجود دارد که در اینجا مجال گفتن آن نیست.

آیا انجام سونوگرافی واژینال دردناک است؟

خیر. انجام سونوگرافی واژینال درد و ناراحتی به همراه ندارد. البته این بستگی به عکس العمل خودتان درهنگام داخل شدن پروب در واژن دارد.شما نباید دراین زمان خود را منقبض کنید زیر در این صورت حتما احساس درد خواهید داشت. برای اینکه در زمان سونوگرافی درد را احساس نکنید، نفس عمیق بکشید و بدن خود را ریلکس کنید.

ترس از سونوگرافی واژینال
ترس از سونوگرافی واژینال

سایر مقالات مرتبط به سونوگرافی :

سونوگرافی خوب در تهران

سونوگرافی  تخمدان پلی کیستیک  

هم چنین شما عزیزان می توانید جهت مشاهده نمونه کارهای بیشتر به گالری سایت مراجعه نمایید و یا در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و کانال تلگرام ما را دنبال کنید :

در خصوص اطلاعات سونوگرافی و یا جهت کسب نوبت می توانید با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید :

شماره ی تماس :  ۰۹۰۱۳۴۰۱۷۸۱

آدرس سونوگرافی سروش (سونوگرافی غرب تهران )

آدرس:بزرگراه ستاری جنوب، ابتدای بلوار فردوس غرب_بعد از تقاطع شهید ورزی

با تشکر مدیریت سایت دکتر محمد زاده سونوگرافی سروش در غرب تهران

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها

مقالات مرتبط

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن: راهنمای جامع

سونوگرافی شکم و لگن یک تکنیک تصویربرداری غیر تهاجمی است که به طور گسترده در تشخیص پزشکی استفاده می شود. از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از ساختارهای...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۲ دیدگاه ها
  1. مهدیس محمدی

    سلام دکترم بهم گفت روز۱تا۳ قاعدگی برم برای سونوگرافی دو روز پیش وقت پریودم بود ولی من فقط یکم لک دیدم الان نمیدونم فردا میتونم برم برای سونو یا باید صبر کنم تا خونریزی اتفاق بیفته

    پاسخ
    • دکتر زهره محمدزاده

      سلام
      طبق نظر پزشک دارو مصرف کنید… بعد از یک دوره پریودی کامل سونوگرافی انجام دهید.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *