سونوگرافی سروش » سونوگرافی » سونوگرافی مایع آمنیوتیک
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

سونوگرافی مایع آمنیوتیک

سونوگرافی مایع آمنیوتیک

از جمله مشکلات بسیار نادی که ممکن است در تعداد کمی از بارداری ها رخ دهد، کم بودن سونوگرافی مایع آمونیاک یا همان آمونیاک است . این اتفاق نادر ممکن است در حدود ۶ درصد از بارداری ها رخ دهد . اما در برخی مواقع نیز ممکن است مقدار مایع آمنیوتیک بسیار بیشتر نیز باشد . در هر دو صورت امکان وجود آسیب جدی برای جنین وجود دارد . به همین علت اگر پزشک به این مسئله شک کند، از سونوگرافی مایع آمنیوتیک استفاده می کند . اما این اتفاق به چه دلیل رخ می دهد ؟ در صورت وجود مشکل در مایع آمنیوتیک چه باید کرد ؟

سونوگرافی مایع آمنیوتیک

سونوگرافی مایع آمنیوتیک

مایع آمنیوتیک

این مایع آمنیوتیک در واقع همان مایع اطراف جنین می باشد که یکی از مهم ترین موارد تاثیر گذار در حیات جنین به شمار می آید . این مایع به وسیله جفت جنین از همان ابتدای بارداری اطراف جنین تشکیل می شود . جنین توسط این مایع در طول دوران بارداری تغذیه می کند .  این مایع توسط بلعیدن به سیستم گوارش جنین وارد شده و باعث رشد آن می شود .

وظایف مایع آمنیوتیک

مایع که اطراف جنین قرار دارد، دارای وظایف مهمی می باشد از جمله :

  • از مهم ترین ویژگی های این مایع می توان به ضربه گیر بودن آن اشاره شودذ که باعث محافظت از جنین نیز می گردد .
  • باعث تکمیل ریه جنین می شود.
  • باعث ایجاد حرکت آزاد برای جنین می شود .
  • در رشد و سلامت جنین موثر است .
  • منجر به رشد اندام ها می شود .

کمبود مایع آمنیوتیک

یکی از مواردی که ممکن است برای جنین ایجاد شود کم بودن مایع آمنیوتیک می باشد که به آن اولیگوهید نیز می گویند . که به دلیل مصرف برخی دارو ها، ایجاد پارگی زودرس، وجود مشکلات کلیوی در جنین و … ممکن است رخ دهد .

عوارض کم بودن مایع آمنیوتیک

اگر این مایع در اطراف جنین کم باشد، ممکن است سیستم تنفسی جنین مشکل ایجاد شود . از سایر مشکلات آن می توان به وجود اختلال در رشد جنین، احتمال ابتلا به زودرس، وجود برخی بیماری ها در مادر مانند فشار خون بالا، کنده شدن جفت از دیواره رحم و … اشاره نمود  .

رفع مشکل کم بودن مشکل مایع آمنیوتیک

به منظور درمان این مشکل می توان از روش آمنیواینفیوژن   amnioinfusion استفاده شود . که در آن از محلول مخصوصی برای افزایش آن استفاده می شود . اما این روش کوتاه مدت است و نتیجه قطعی و دائمی ندارد .
افزایش مایع آمنیوتیک

افزایش مایع آمنیوتیک و یا الیگوهیدرامنیوس  oligohydramnios یکی دیگر از این مشکلات به شمار می آید که با انجام سونوگرافی مایع آمنیوتیک می توان آن را به راحتی بررسی نمود .

عوارض افزایش مایع آمنیوتیک

این مایع همانطور که در صورت کم بودن ممکن است عوارضی برای جنین به همراه داشته باشد، اگر بیش از حد لزوم باشد نیز باعث بروز مشکل می شود . به افزایش مایع آمنیوتیک پلی هیدرآمنیوس  نیز گفته می شود . برخی از این عوارض شامل انجام زایمان زودرس، افزایش خطر خونریزی، جدا شدن جنین از جفت و … اشاره نمود .

رفع افزایش مایع آمنیوتیک

در این صورت پزشک می تواند مقداری از مایع اطراف جنین را با استفاده از سوزن خارج نماید . گاهی نیز ممکن است چند وقت یک بار این روش تکرار شود .

برای بررسی های خوب باید به یک مرکز سونوگرافی دقیق مراجعه نمایید .

راه های ارتباطی با سونوگرافی سروش

شماره تماس : ۴۴۱۶۲۱۲۵ – ۴۴۱۶۲۱۲۶

پیج اینستاگرام سونوگرافی سروش

سونوگرافی مایع آمنیوتیک

انجام بررسی های دقیق از میزان مایع آمنیوتیک با استفاده از سونوگرافی قابل انجام می باشد . اگز انجام آن ضروری باشد حتما در بین سونوگرافی حاملگی انجام داده می شود .

برای انجام این سونوگرافی موارد بسیاری تاثیر می گذارد از جمله سن بارداری که باعث تغییر میزان مایع آمنیوتیک می شود .

نتیجه گیری

یکی از مشکلات نادر در دوران بارداری کم یا زیاد بودن مایع اطراف جنین می باشد، این مشکل هرچند کم ولی در حدود ۶ درصد از بارداری ها رخ می دهد . بنابراین بهتر است در صورت صلاحدید پزشک خود و اطمینان از آن سونوگرافی مایع آمنیوتیک را انجام دهید و در صورت وجود مشکل برای رفع آن اقدام نمایید .

دکتر زهره محمدزاده
دکتر زهره محمدزاده
تحصیلات دکتری عمومی از سال ۱۳۶۴ لغایت ۱۳۷۱، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ درجه دکتری عمومی در سال ۱۳۷۱ طرح لایحه خدمت نیروی انسانی در منطقه محروم کلات نادری خراسان، آذر ۱۳۷۱ لغایت ۱۳۷۳ دوره رزیدنتی تخصصی رادیولوژی سونوگرافی، بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر ۱۳۷۴ لغایت بهمن ۱۳۷۷ اخذ درجه دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی سونوگرافی خدمت طرح ضریب K در شهرستان قوچان خراسان مرکزی گذراندن 25 دوره بازآموزی کنگره رادیولوژی سونوگرافی انجمن رادیولوژی ایران از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۴ گذراندن دوره های متعدد کنگره های بیماری زنان و مامایی و Breast گذراندن دوره ویژه ماموگرافی در تهران و مشهد گذراندن کنگره رادیولوژی شیراز گذراندن دوره های متعدد سالیانه رادیولوژی در تهران و سایر شهرها

مقالات مرتبط

در سونوگرافی رحم چه مواردی مشخص می‌شود؟

در سونوگرافی رحم چه مواردی مشخص می‌شود؟

در سونوگرافی رحم چه مواردی مشخص می‌شود؟ به طور کلی می‌توان گفت سونوگرافی رحم برای تشخیص بیماری های رحم و ضمائم آن نظیر کیست تخمدان، سرطان رحم، سرطان دهانه رحم و... مورد...

سونوگرافی چهاربعدی چیست؟

سونوگرافی چهاربعدی چیست؟

سونوگرافی چهاربعدی چیست؟ فناوری سونوگرافی 4 بعدی شبیه به سونوگرافی دو بعدی سنتی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از داخل بدن استفاده می‌کند. با...

سونوگرافی گردن

سونوگرافی گردن

سونوگرافی گردن برای چه مواردی کاربرد دارد؟ سونوگرافی گردن برای تشخیص بیماری های مربوط به بافتهای گردن استفاده می‌شود. ناحیه گردن بسیار حساس می‌باشد و تشخیص بیماری های...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۲ دیدگاه ها
  1. اعظم

    جزء سونوگرافی های ضروری بارداری به حساب میاد ؟ زمان انجامش کی هست ؟

    پاسخ
    • soroush

      خی، هر زمان پزشک نیاز بدونه این سونوگرافی و انجام میده .

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *